2e bod aanvaarden

pattataolivia
Topic Starter

2e bod aanvaarden

#1 , 13 okt 2011 14:59

Ik vroeg mij het volgende af:

Wanneer een verkoper een bod voor zijn woning aanvaard, mag hij dan een later (hoger bod aanvaarden). Bestaat hieromtrent wetgeving?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 13 okt 2011 15:55

Bij aanvaarden bod is de koop gesloten, en kan de verkoper geen ander bod meer aanvaarden; er is namelijk niets meer om te verkopen.
Burgelijk Wetboek artikel 1589. Verkoopbelofte geldt als koop, wanneer er wederzijdse toestemming van de partijen is omtrent de zaak en omtrent de prijs.
Aanvaarden van bod is gelijk aan verkoopbelofte: zij beslissen de woning (de zaak) te verkopen aan u aan de prijs die u voorsteld.

bluesky

#3 , 14 okt 2011 16:02

Vroeg mij bij het vorig antwoord af wanneer een bod in feite als definitief wordt beschouwd en er geen hoger bod meer kan worden aanvaard: bij een verkoopbelofte, een compromis, bij een telefonisch akkoord...
Vriendelijke groeten

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 okt 2011 16:07

Wanneer twee partijen overeenkomen is er een contract ...mondeling of schriftelijk maakt principieel niets uit.

mava105

#5 , 14 okt 2011 16:38

Blijft enkel nog het te kunnen bewijzen. Schriftelijk is er geen probleem, maar mondeling? Bewijs maar wat er gezegd is geweest. Heb je geen opname gemaakt, is het woord tegen woord.

Gebruiker21

#6 , 17 okt 2011 10:23

Blijft enkel nog het te kunnen bewijzen. Schriftelijk is er geen probleem, maar mondeling? Bewijs maar wat er gezegd is geweest. Heb je geen opname gemaakt, is het woord tegen woord.
Inderdaad, in principe zijn mondelinge overeenkomsten evenwaardig aan schriftelijke. Maar er is een reden waarom mensen zeggen "zorg dat het op papier staat". Mondelinge overeenkomsten bewijzen is zo goed als onmogelijk zonder onafhankelijke getuigen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Kopen”