#3 , 17 nov 2011 17:07
Sorry , Roharro , ik ga u tegenspreken.
Voor de aftrek van kapitaalsaflossingen voor gehuwden of wettelijk samenwonenden wordt de situatie per partner bekeken en toegekend. Maar , voor gehuwden onder scheiding van goederen , wanneer één van beiden alleen een woning bezit , heeft de andere partner daar fiscaal niets in te zien en kan die ook geen aanspraak maken op enige aftrek of belastingvermindering. Indien de andere partner zelf een huis koopt , kan die dus wel genieten van de fiscale maatregelen. Vermits het niet om de eigen woning gaat ( men woont er niet) wordt de vermindering toegepast onder het stelsel van langetermijnsparen. Voor AJ 2011 was het maximum dat in aanmerking kwam voor vermindering 2.080 €. Het toegepaste tarief is de verbeterde gemiddelde aanslagvoet = min. 30 % , max 40 %. Dus als FG een eigen huis koopt , en zij neemt daarvoor een hypothecaire lening , kan zij genieten van de fiscale mogelijkheden via het langetermijnsparen. Aangifte van het ( te indexeren , verhoogde) KI bij code 2106. Aflossingen bij code 2358.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon