Aftrek enigebeigen woning ipv langetermijn sparen

FG
Topic Starter

Aftrek enigebeigen woning ipv langetermijn sparen

#1 , 16 nov 2011 23:00

Mijn partner en ik zijn gehuwd met scheiding van goederen. Hij heeft reeds woning en geniet na aftrek enige eigen woning. Ik ben van plan ook zelf woning te kopen om te verhuren. Hoe kan ik eveneens van deze aftrek genieten?

Alvast bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 nov 2011 23:14

Ben je gehuwd of wettelijk samenwonend, dan is het noodzakelijk dat beide partners samen de (enige) woning betrekken.
En dat gaat niet in twee woningen tegelijk....zeker niet als er één van verhuurd wordt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 17 nov 2011 17:07

Sorry , Roharro , ik ga u tegenspreken.

Voor de aftrek van kapitaalsaflossingen voor gehuwden of wettelijk samenwonenden wordt de situatie per partner bekeken en toegekend. Maar , voor gehuwden onder scheiding van goederen , wanneer één van beiden alleen een woning bezit , heeft de andere partner daar fiscaal niets in te zien en kan die ook geen aanspraak maken op enige aftrek of belastingvermindering. Indien de andere partner zelf een huis koopt , kan die dus wel genieten van de fiscale maatregelen. Vermits het niet om de eigen woning gaat ( men woont er niet) wordt de vermindering toegepast onder het stelsel van langetermijnsparen. Voor AJ 2011 was het maximum dat in aanmerking kwam voor vermindering 2.080 €. Het toegepaste tarief is de verbeterde gemiddelde aanslagvoet = min. 30 % , max 40 %. Dus als FG een eigen huis koopt , en zij neemt daarvoor een hypothecaire lening , kan zij genieten van de fiscale mogelijkheden via het langetermijnsparen. Aangifte van het ( te indexeren , verhoogde) KI bij code 2106. Aflossingen bij code 2358.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Kopen”