waardebepaling bij terugkooprecht bedrijfsgebouw

lupuzz
Topic Starter

waardebepaling bij terugkooprecht bedrijfsgebouw

#1 , 27 apr 2012 10:33

Hallo

Wij hebben jaren terug een bedrijfsgebouw gekocht van een intercommunale.

In de akte staat gestipuleerd dat de intercommunale een terugkooprecht heeft gedurende 20 jaar.
Dit is de standaard praktijk, dus tot daar geen probleem.

In de akte van de aankoop staat vermeld:
"Bij een eventuele terugkoop van het goed zal de verkoopwaarde van de infrastructuur, en de gebouwen die op de grond gelegen zijn, worden bepaald door een onafhankelijk meetkundig schatter, in gemeenzaam overleg tussen de partijen aangesteld."

Als ik mijn gebouw (gewoon vrijwillig, dus niet gedwongen) te koop stel binnen die twintig jaar en er komt iemand die me een bedrag X biedt, dat 20% meer is dan wat een schatter zegt,
welke waarde wordt er dan gehanteerd??

Bij een schatting zijn er steeds drie waarden.
Dus dan is het nog de vraag welke van de drie schattingswaarden er wordt gehanteerd?

Bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 27 apr 2012 10:45

Het gemiddelde misschien?

bosprocureur

#3 , 27 apr 2012 11:19

Als ik mijn gebouw (gewoon vrijwillig, dus niet gedwongen) te koop stel binnen die twintig jaar en er komt iemand die me een bedrag X biedt, dat 20% meer is dan wat een schatter zegt,
welke waarde wordt er dan gehanteerd??

Bij een schatting zijn er steeds drie waarden.
Dus dan is het nog de vraag welke van de drie schattingswaarden er wordt gehanteerd?

Bedankt
Bij een schatting zijn steeds drie waarden? Ik zou zeggen "gewoonlijk", ipv "steeds".

Inderdaad, als het bod dat u eventueel binnenkrijgt ernstig is, dus bv van een solvabele koper en zo, kan een ernstige schatter moeilijk anders dan rekening houden met dit bod, en die waarde zeker niet lager schatten. Denk ik dus.

Reclame

Terug naar “Kopen”