Onderhoud voortuing die niet van mij is

digits
Topic Starter

Onderhoud voortuing die niet van mij is

#1 , 22 mei 2012 17:44

Hallo iedereen,

dankzij de aankoop van een woning kan ik de huurperikelen achter mij laten, maar er duikt nu een eerste eigendomsdiscussie op.

Ik heb een klein rijhuisje gekocht in een woonwijk gebouwd door bedrijf A. Voor de woning is er een klein voetpad (wordt gebruikt door de postbode). Dit is officieel de grens van mijn eigendom. Daarvoor ligt er een voortuintje. Daarvoor ligt er een breder voetpad. Een nietsvermoedende voorbijganger zou dus denken dat die tuin een voortuin is van mijn woning.

In mijn akte staat er bij de "Bijzondere voorwaarde":
"De voortuinen blijven eigendom van de maatschappij-verkoopster- de koper heeft recht van overgang."

Wat betekent dit nu concreet:

1) Wie moet deze voortuin onderhouden. Ikzelf, of de maatschappij (na de bouw van de huizen onderhield A dit, na 10 jaar is men daar blijkbaar mee gestopt) ?
2) Ik zou de voortuin graag omtoveren tot een bloemenperk gecombineerd met autostaanplaats (ik heb geen garage). Mag dit ?

A zegt dat ze geen probleem hebben met "een onderhoudsvriendelijke aanleg van de voortuinzone" maar dat een autostaanplaats om esthetische redenen niet mag. Ook zouden er leidingen onder de tuin lopen en mag dat daarom niet (dixit A).

Nu is het zo dat ik zelf eigenlijk geen belang hecht aan die voortuin, maar dat ik ook geen voortuin wil onderhouden (geld/tijd insteken) die niet van mij is.
3) Kan men mij verplichten om die voortuin te onderhouden ?

Als ik zou mogen kiezen zou het ofwel blijven in de huidige staat (onderhouden door A, zoals 10 jaar geleden) of wel een autostaanplaats worden.

Alvast bedankt,
Digits

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 mei 2012 17:46

In principe mag u daar geen autostaanplaats van maken is een bouwmisdrijf.

digits
Topic Starter

#3 , 22 mei 2012 18:07

In principe mag u daar geen autostaanplaats van maken is een bouwmisdrijf.
Ik vermoed , om dit wel te doen, dat ik dan toestemming van de gemeente zou nodig hebben en van bedrijf A (de eigenaar) ? Of heeft bedrijf A daar niets meer over te zeggen omdat (blijkbaar) "recht van overgang" het volledig genot van de voortuin zou impliceren ?

Reclame

Franciscus

#4 , 22 mei 2012 18:18

Recht van overgang wil zeggen overgang niet een wagen illegaal plaatsen.
En neen als in de bouwvergunning staat dat het groen ruimte is zal gemeente niet toestaan dat er een parkeerplaats van gemaakt wordt.
Trouwens U wijzigt dan de mogelijkheden van het openbaar domein.

Mariette

#5 , 22 mei 2012 18:21

Maar mijnheer digits kan dan toch ook niet verplicht worden het te onderhouden? en wie is dan verantwoordelijk voor het onderhoud?

Franciscus

#6 , 22 mei 2012 18:23

De eigenaar lijkt mij.

digits
Topic Starter

#7 , 23 mei 2012 00:07

Oké, laten we de autostaanplaats vergeten. Blijft inderdaad nog de vraag wie voor het onderhoud van de voortuin moet zorgen. Het "recht van overgang" betekent volgens enkele google pagina's enkel dat ik het recht heb om mij van de bewoning over de voortuin naar de openbare weg te begeven. Dat impliceert toch niet dat ik die tuin moet onderhouden ? Ik vind het voorbeeld terug van een boer die via een ander veld zijn eigen erf moet kunnen bereiken als het ingesloten ligt. Dat wil dan toch ook niet zeggen dat die boer het erf van zijn buurman moet omploegen ?

Alvast bedankt voor iemand die kan verwijzen naar enkele wetteksten of uitspraken hieromtrent :)

mava105

#8 , 23 mei 2012 12:34

Alles hangt natuurlijk af van of jij een voortuintje wil vol onkruid en lang gras, of een mooi voortuintje met bloemen en kortgeknip gazon. Kwestie van eigen smaak zou ik zeggen.

Vandebos

#9 , 23 mei 2012 13:17

Grond dertig jaar gebruiken en uitgebreid documenteren... Trouwen ik vind aardappelstruiken, een rijtje bonen en een rijtje wortels esthetisch zeer aantrekkelijk..

digits
Topic Starter

#10 , 23 mei 2012 14:18

Alles hangt natuurlijk af van of jij een voortuintje wil vol onkruid en lang gras, of een mooi voortuintje met bloemen en kortgeknip gazon. Kwestie van eigen smaak zou ik zeggen.
Voor mij is lang gras en 'onkruid' goed hoor. Het zijn de buren die komen klagen omdat "mijn" voortuin er volgens hen niet mooi bij ligt. Als ik wettelijk verplicht ben om die voortuin te onderhouden, dan zal ik dat doen. Maar als wettelijk de eigenaar dit moet doen, dan kan ik hen doorverwijzen naar bedrijf A.

Waarom zou ik de grond dertig jaar gebruiken en uitgebreid documenteren ? Het huis werd in 1967 al eens verkocht. 10 jaar later is bedrijf A gestopt met het onderhoud van de tuin (bron: gesprek met buurman).

Turaki

#11 , 23 mei 2012 14:46

Heeft de vorige eigenaar dit daarna onderhouden? Zo ja, is er een periode van 30 jaar gepasseerd, waarbij iemand anders dit "bezat" (wel trachten iets meer bewijs te verzamelen dan de uitleg van de buurman). U kan de "verkrijgende verjaring" inroepen als u wil, waarmee u dan de eigenaar wordt van dat stukje grond. Als u dat stukje echter niet wil, laat u het maar voor wat het is, en moet u het niet onderhouden.

Mariette

#12 , 23 mei 2012 14:56

en wat zou er gebeuren als TS digits, er "voor de propereteit" grint op laat kappen? Waar hij dan "toevallig" af en toe ook zijn auto zet?

digits
Topic Starter

#13 , 23 mei 2012 14:57

@Turaki: Dat weet ik niet. De voortuin ligt er in ieder geval nog bij zoals 30 jaar geleden. Het is wel zo dat het huis in de afgelopen 30 jaar meermaals verkocht is. Ik denk niet dat er iemand meer dan 30 jaar aan één stuk eigenaar van is geweest.

ivm het onderhoud:
In een mail van bedrijf A zegt deze: "Het recht van doorgang impliceert het volledig genot van de voortuin alsook het onderhoud ervan."
Dat is dan blijkbaar niet correct. Is er een manier waarop ik hem dit duidelijk kan melden ?

Vandebos

#14 , 23 mei 2012 15:01

Het recht van doorgang impliceert het volledig genot van de voortuin alsook het onderhoud ervan.
Mocht dit waar zijn... zijn er tienduizenden eigenaars in Vlaanderen alleen die plots hun buren of lokale boeren of het Vlaams Gewest kunnen verzoeken vanaf heden hun tuin te onderhouden gelet op het recht van doorgang opgenomen in hun akte van aankoop....

Turaki

#15 , 23 mei 2012 15:08

Burgerlijk Wetboek Artikel 2235: Om de tot verjaring vereiste tijd aan te vullen, kan men bij zijn eigen bezit het bezit voegen van zijn rechtsvoorganger, op welke wijze men hem ook is opgevolgd, hetzij onder een algemene of een bijzondere titel, hetzij om niet of onder een bezwarende titel.

Indien er 30 jaar aan een stuk door de opeenvolgende eigenaars het onderhoud is gedaan, is voldaan aan bovenstaand artikel, en kan u dit claimen. U moet dit wel kunnen bewijzen.

Terug naar “Kopen”