aanspreektitel akte

taris
Topic Starter

aanspreektitel akte

#1 , 28 nov 2012 23:17

In het voorontwerp van de akte zie ik dat ik met aanspreektitel 'juffrouw' wordt aangesproken.

Dat is toch niet verplicht om deze verouderde term te gebruiken voor een ongehuwde vrouw in de wereld van recht en aktes enz. of wel soms ?

Ook zie ik dat ik als koper mijn rijksregisternr, geboortedatum-en plaats, identiteitskaartnummer en woonadres is vermeld, maar bij de verkopers zie ik enkel hun woonadres staan, moet in de akte al hun andere gegevens er ook niet bij staan zoals bij mij?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
taris
Topic Starter

#2 , 29 nov 2012 15:45

?

Lanox
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2012 16:16

En met welke titel was u dan wel graag aangesproken?

Het is gebruikelijk dat de notaris van de koper de akte opstelt. Indien u de koper bent, dan is het ook normaal dat uw notaris uw gegevens heeft maar mogelijks die van de verkopers nog moet invullen. Het is niet ongebruikelijk dat dit pas gedaan wordt bij de bespreking van de akte die u krijgt, vlak voor de ondertekening.

Reclame

taris
Topic Starter

#4 , 29 nov 2012 16:35

Ok bedankt voor je antwoord.

gewoon met 'mevrouw'.

Ik word bv wel zo aangesproken in een brief maar niet in de akte..

De gegevens van de verkopers zijn dus niet zo belangrijk als de koper in de koop van een woning neem ik aan..

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 nov 2012 22:41

Gegevens van koper en verkoper zijn even belangrijk. 't Is gewoon een praktische kwestie die normaal wel in orde komt voor u de akte ondertekent.

taris
Topic Starter

#6 , 30 nov 2012 11:31

Ok bedankt Lanox.

Weet iemand nog een antwoord op mijn eerste vraag ivm 'juffrouw', dat is toch niet dat dat officieel moet omdat je ongehuwd bent ofzo?

Het is de medewerker van de notaris, die licentiaat is in het notariaat die de akte (voorontwerp) heeft opgesteld, is hij eigenlijk wel bevoegd om dat te doen?

Xastheron

#7 , 30 nov 2012 11:53

1.) Ja, en de archaïsche verwoording is mejuffrouw, dus het kon erger.

2.) Voorontwerp kan zelfs door de poetsdame opgesteld worden, is geen enkel probleem. De notaris(sen) controleren de vorm, inhoud en weet-ik-veel-wat nog even. De notaris tekent, dit mag zijn medewerker niet op zich nemen.

taris
Topic Starter

#8 , 30 nov 2012 13:15

Nochtans lees ik hier uit dit artikel van de Standaard ( ) "Ook bij onze overheidsdiensten worden de juffrouwen meer en meer naar de achtergrond geduwd. 'Officieel bestaan er geen regels, maar in de praktijk wordt het woord hier nog amper gebruikt', zegt Peter Grouwels van de FOD Binnenlandse Zaken. "

En heb ik ook al eens een akte gelezen waarin een ongehuwde vrouw wel werd geadresseerd als 'mevrou...

cang

#9 , 19 jun 2015 12:59

Ik ben 60, ongehuwd en word als "mejuffrouw" vermeld op een officiele akte.
Die aanspreektitel bevalt me niet.
Kan ik eisen dat mijn notaris "mevrouw" zet ipv "mejuffrouw"?

KJ86

#10 , 19 jun 2015 14:23

Niet te veel van aantrekken. Iedereen weet dat 'juffrouwkes' een beter leven hebben.
Je kan u beter concentreren op de inhoud van de akte in plaats van op aanspreektitels.
Als het u echt stoort zal een vriendelijk verzoek bij de notaris voldoende zijn, eisen stellen stellen voor zo'n futiliteit is niet op zijn plaats.

Terug naar “Kopen”