Vastgoedmakelaar houd commissie af van voorschot aankoop

carmine
Topic Starter

Vastgoedmakelaar houd commissie af van voorschot aankoop

#1 , 21 feb 2013 11:08

Hallo Forumleden,
Volgend vastgoedprobleem,
We kochten vorig jaar een pand via een makelaar,compromis getekend,voorschot betaald aan de makelaar met bankcheque.
Nu komt het,
Blijkt nu dat er gerechtelijk beslag lag op dit pand,nadien zelfs uitgebreid naar verbeurdverklaring !!!,daar is tegen in beroep gegaan door de verkoper (gerechtelijke afhandeling kan nog wel even op zich laten wachten),we willen echter vooruit...
In het compromis staat echter duidelijk dat we kopen voor vrij zuiver en ombelast en dat er geen beslag op rust..
Intussen is de 4 maand termijn om de verkoop te bezegelen verlopen en zijn we in principe zelfs de beschrijfkosten verschuldigd.
Onze advocaat vertelde ons dat we best het compromis met wederzijdse toestemming verbreken om toch al ons voorschot te recupereren.
Nu blijkt dat de makelaar zijn commissie heeft afgehouden van ons voorschot en de rest aan de notaris heeft bezorgd,kan dit zomaar ?
Terugbetalen wil hij niet,heeft zijn werk gedaan zegt ie ..
Wat kunnen we best doen,we zitten muurvast in deze situatie
Graag info,
Pierre

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 21 feb 2013 12:23

Het kantoor mag niets achterhouden. Het commissieloon moet orden geïnd bij de verkoper, niet bij de koper.
Dat kantoor heeft niet voor u "gewerkt"! Wel voor de verkoper.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jan004

#3 , 21 feb 2013 13:27

Ik sluit me aan bij het antwoord hierboven vermeld. Jij bent geen enkele cent verschuldigd aan het immo-kantoor!

Mocht ik van u zijn, dan zou ik via aangetekende brief het immo kantoor in gebreke stellen en verzoeken om het bedrag binnen de 15 dagen terug te sturen.
En deel anders nog mee dat vanaf de 15de dag nalatigheidsintresten worden aangerekend.

Reclame

patjebrussel

#4 , 23 feb 2013 10:21

Je hebt ook nog hun beroepsvereniging : http://www.biv.be" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.biv.be/NV_3_D.php?lingua=NL" onclick="window.open(this.href);return false;
En doe niets zonder medeweten van je advocaat.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 feb 2013 15:40

Op wie zijn naam staat de cheque?

Terug naar “Kopen”