ontdekken vele kleine gebreken na voorlopige oplevering

echelon
Topic Starter

ontdekken vele kleine gebreken na voorlopige oplevering

#1 , 29 jul 2013 08:34

Hoi,

even de situatie schetsen.
Sleutel-op-de-deur nieuwbouwwoning werd vorig jaar aangekocht en vorige maand volgde de voorlopige oplevering
aangaande de meerwerken en afwerking conform de gekozen pakketten.
tot dan nooit problemen gehad met aannemer, bouwfirma, enz...

De oplevering volgt en als 2 leken proberen we zo goed en zo kwaad mogelijk binnen een bepaalde
tijdspanne alle gebreken te ontdekken. Deze werden in een PV gegoten.

Vervolgens in het huis beginnen werken en jammer genoeg het ene na het andere foutje, gebrek, enz tegengekomen.
Allemaal zaken die met het blote oog tijdens de oplevering niet of nauwelijks opvielen maar waar, bij nader bekijken, toch de nodige vraagtekens
qua afwerking bij gesteld konden worden.
Nu tijdens de voorlopige oplevering is er meermaals duidelijk vermeldt geweest dat deze kleine gebreken nog steeds gemeld
mochten worden en dat ze deze gingen komen oplossen.

Wij hebben hiertoe poging ondernomen maar al gauw bleek de wind danig te zijn gedraaid. Er werd niet of nauwelijks
gereageerd op onze opmerkingen die we enkel via e-mail konden opsturen.
Vervolgens is het bouwverlof begonnen... en kunnen we bij wijze van spreken ons nog steeds niet douchen.
Wij krijgen het sterke vermoeden nu zij al hun schijven betaald hebben gekregen ze ons links laten liggen met een nieuwbouw waarin
nog steeds de nodige gebreken zijn.

De eerste opmerkingen kregen al meteen een onguur antwoord als:
"zonder enige bekentenis van gebreke maar als commerciële tegemoetkoming zullen we langskomen met houtpasta en overschilderbare siliconen..."
Iets wat overigens geen oplossing is voor onze problemen maar truuks van luie Charel.

Mijn vraag nu:
- doe ik er beter aan de gebreken te bundelen en via een aangetekend schrijven door te geven?
- Waar kan ik hulp/info vinden aangaande zaken die ik nog mag/kan eisen van deze firma?
Kan ik deze eventueel hier eens posten en laten beoordelen?

Alvast bedankt!
mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Veebee

#2 , 29 jul 2013 09:43

Alle opmerkingen ook via AS naar de bouwfirma/bouwheer sturen, maar ik snap niet goed de voorlopige oplevering is gebeurd en alle schijven zijn al betaald?

echelon
Topic Starter

#3 , 29 jul 2013 10:46

Klopt.
Zonder betaling van elke schijf werd er niet aan een volgend onderdeel gestart.
Voorlopige oplevering kon dan ook pas doorgaan op het moment dat alles al betaald was.

Ik zal een objectief overzicht bundelen in een aangetekend schrijven maar dan komt de vrees he...
Wat als ze hun houding blijven volhouden? Ik kan nergens zwart op wit terugvinden in de massa contracten en documenten
waar in staat dat zij verplicht zijn om deze gebreken te komen herstellen en wat ik juist van hen mag eisen om te komen herstellen.

Er staat enkel: "kleine gebreken die niet zichtbaar waren bij de voorlopige oplevering binnen de 6 maanden te melden."
maar het zijn er ondertussen zoveel dat het echt wat een domper op de vreugde wordt.

Mocht er iemand informatie hebben of weten waarmee ik zekerheid kan verkrijgen of waar ik wat raad kan inwinnen?...

mvg,

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jul 2013 12:38

Waarom heb je je niet laten vergezellen door een deskundig iemand bij de voorlopige oplevering.? Voor een kleine 100 € had je een extra paar ogen, die weten waar ze naar moeten kijken.

echelon
Topic Starter

#5 , 29 jul 2013 15:09

Waarom heb je je niet laten vergezellen door een deskundig iemand bij de voorlopige oplevering.? Voor een kleine 100 € had je een extra paar ogen, die weten waar ze naar moeten kijken.
Hebben we gedaan... Via immochecker.be hebben we een expert mee laten gaan en ter plaatse maar liefst 360 € betaald.
Net hierdoor waren wij in de valse veronderstelling dat alles degelijk was nagegaan en bekeken.
Wij waren toen opgelucht dat er zo weinig opmerkingen waren.
tot we zelf in het huis begonnen te werken en de vele kleine gebreken zichtbaar werden.

Maar ik zou graag antwoord op mijn eigen thread krijgen ipv. zelf geïnterviewd te worden.
Voor buitenstaanders is het nmlk. zeer makkelijk achteraf met goede raad en/of beschuldigende vingers te komen. :|

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 jul 2013 16:09

Al eens beginnen met al de problemen, grote en klein, op te lijsten, en deze aangetekend door te sturen naar bouwpromotor. Normaal dient er nog een definitieve oplevering te volgen, gewoonlijk 1 jaar na de voorlopige.
Wat staat er op uw document van de voorlopige oplevering hierover?

Terug naar “Kopen”