1ste eigendom verhuren na 2 jaar met klein besch-> gevolgen?

maesjan
Topic Starter

1ste eigendom verhuren na 2 jaar met klein besch-> gevolgen?

#1 , 16 sep 2013 12:06

Ik heb 2 jaar geleden een appartementje gekocht als in vestering.
Om dat ik nog geen eigendom had ben ik er gaan in wonen en had recht op klein beschrijf.
Nu heb ik de kans om een nieuw zaak op te starten met boven liggende woonst (om te huren), waar ik dan ook in wil gaan wonen.
Als ik men appartement ver huur na 2 jaar, verval men klein beschrijf.
Moet ik hier dan 5 % extra er boven opleggen of kan dit herbekeken worden en berekent op de tijd dat ik al inzit?
Hopelijk kan iemand me hier bij helpen en de voordeligste oplossing ten raden brengen.
vriendelijken groeten
Jan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 sep 2013 12:11

Concreet per schijf van 100.000€ van de aankoopprijs heeft u 5% of 5.000€ klein beschrijf betaald.
Indien u de voorwaarden niet nakomt dient u 5% of 5.000€ bij te betalen tot aan het groot beschrijf, vermeerderd met een boete van 1,666% of 1.666,67€.
In totaal moet u dus 6.666,67€ opleggen.

(Bedragen zelf aanpassen naar de reële aankoopprijs)

Sirkii

#3 , 16 sep 2013 21:47

Je moet je domicilie 3 jaar onafgebroken op het adres houden om je klein beschrijf "definitief" te verwerven. Reken dus uit wat het voordeligst is : opleggen voor groot beschrijf (Zie post hierboven) versus gederfde huurinkomsten omdat jij er nog "woont". Gezien de grootte van de bijbetaling (die niet proportioneel is) blijf je'r best 3 jaar gedomicilieerd (en hou je't bewoond door jezelf) Niets verbied je om op 2 plaatsen te wonen doch die bovenliggende woonst zal tot dan je "tweede verblijf" zijn.

Reclame

Terug naar “Kopen”