Verlijden akte

gouranga
Topic Starter

Verlijden akte

#1 , 17 mar 2014 15:36

Als koper heb ik aan mijn notaris een datum voorgesteld voor het verlijden van de akte.
Deze datum paste voor zowel mijn notaris als mij.
De notaris van de tegenpartij wil echter pas 4 dagen later de akte verlijden omdat dat voor de tegenpartij voordeliger uitkomt. (Reden: pand wissel)

De akte 4 dagen verlaten heeft een nadelig financieel gevolg voor ons.
Bovendien heeft de tegenpartij na het tekenen van de compromis gevraagd om nog 1 week na het verlijden van de akte in de woning te blijven. Ze willen nl. geen overbrugginskrediet afsluiten.
Volgens de makelaar werd dit veel gedaan en ging dit ons geen geld kosten.
Volgens mij worden wij als koper hier absoluut niet beter van.

We betalen immers al rente op lening. Dit zal rond een bedrag van 350 euro uitkomen en onze brandverzekering is al afgesloten voor een periode van 8 dagen waar wij geen genot zullen hebben van de woning.
Een bezettingsvergoeding wouden de bewoners ook liever niet betalen.

Ondertussen is het zeer stil langs de kant van onze notaris.

Hoe geraak ik best uit deze impasse?
Ik zou het liefst van al de akte op de laatste dag van deze maand laten verlijden. Kan ik voet bij stuk houden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
fieke0509

#2 , 17 mar 2014 16:00

Ik dacht dat het dan normaal was dat ze idd een bezettingsvergoeding betalen aan jullie. Zo ging het bij de verkoop van ons huis toch.

Turaki

#3 , 17 mar 2014 16:09

Ik dacht dat het dan normaal was dat ze idd een bezettingsvergoeding betalen aan jullie. Zo ging het bij de verkoop van ons huis toch.
Klopt, u zal trouwens nog bijkomende registratierechten moeten betalen op de geschatte bezettingsvergoeding, omdat de fiscus er van uit gaat dat als u deze niet uitbetaald krijgt, deze in mindering is gebracht bij de aankoopprijs.

Akte moet verleden zijn ten laatste 4 maanden na compromis. Het is aan u en de verkopers om samen een datum te vinden in die periode die past.

Reclame

gouranga
Topic Starter

#4 , 17 mar 2014 21:46

Sorry, maar ik blijf vinden dat ik als koper benadeeld word.

De verkopers hebben een nieuw huis gekocht. Ze mogen daar blijkbaar niet in tot de akte getekend is.
Dit probleem proberen ze op te lossen door de akte van hun verkochte woning eerder te laten verlijden en toch nog in hun woning te blijven.
In principe wil ik hier nog mee akkoord gaan, maar dan zou ik graag ook nog een beetje inspraak hebben in de akte datum. Op 4 dagen (einde maand maart,begin maand april) gaat er niet veel veranderen imo.

Door de datum 4 dagen later te zetten, vind ik dat ik als enige partij nadeel ondervindt.

Normaal los je dit soort problemen op met een overbruggingskrediet.
Nu wordt er geopteerd voor een fiscaal voordelige pand wissel.
"De belangrijkste voorwaarde is dat de aktes van de verkoop, de aankoop en de pandwissel tegelijkertijd bij de notaris getekend worden."
"Bij een hypotheekoverdracht wordt er een hypotheekrecht van 0,3% (i.p.v. 1%) op het bedrag van de nieuwe inschrijving en een registratierecht van € 25 aangerekend. Er moeten ook kosten betaald worden voor de opmaak van de authentieke akte bij de notaris. Bovendien rekent de bank eventueel ook kleine dossierkosten aan. Bij een hypotheekoverdracht van € 100.000 moet u rekenen op ongeveer € 900 aan kosten."
bron: http://hypothecairkrediet.wordpress.com ... r-hoeveel/" onclick="window.open(this.href);return false;
Zeer voordelig voor de verkoper. Minder voordelig voor mij.

Turaki

#5 , 17 mar 2014 23:57

Normaal los je dit soort problemen op met een overbruggingskrediet.
Nu wordt er geopteerd voor een fiscaal voordelige pand wissel.
Overbruggingskrediet is er meestal voor als men al een andere woning heeft gekocht, en nog moet wachten op de verkoop van de vorige woning. In de omgekeerde situatie (waarbij de koop van de nieuwe woning na de verkoop van de oude valt) is het dan weer normaal om met tijdelijke bezetting te werken (zoals bij u).

Kingfisher

#6 , 16 apr 2014 11:32

De akte moet binnen de 4 maand verlijd worden, maar u kan een notaris niet dwingen om het eerder te doen.
Daarentegen moet u vanaf het tekenen van de akte vrij kunnen genieten van de woning (sleutel in handen, meubelen en brol weg). Als de verkoper nog een weekje wil logeren in UW woning, dan moet daar iets tegenover staan. Uiteraard gebeurt dit in overleg.

Vraagje: wat als het bij hun niet verloopt zoals voorzien, gaan ze daar dan een maand logeren?

Turaki

#7 , 16 apr 2014 11:39

Vraagje: wat als het bij hun niet verloopt zoals voorzien, gaan ze daar dan een maand logeren?
Dit kan je best in de akte (en ook al de compromis) voorzien. Bij ons stond opgenomen dat wij op eenvoudig voorleggen van de akte een deurwaarder mochten inschakelen voor uitzetting als de vorige eigenaars op een afgesproken datum nog niet vertrokken waren.
Als de verkoper nog een weekje wil logeren in UW woning, dan moet daar iets tegenover staan. Uiteraard gebeurt dit in overleg.
Beter nog, de fiscus gaat er van uit dat daar iets tegenover staat (oftewel bezettingsvergoeding, oftewel vermindering op aankoopprijs), en op dit voordeel moet je ook registratie betalen.

basejumper

#8 , 16 apr 2014 23:48

Het leven is geven en nemen. Indien in de compromis niet afgesproken is dat de verkopers nog een zkere tijd in de woning blijven wonen, hoeft u dat niet toe te staan. U treedt van rechtswege in het genot van uw woning na betaling van de koopsom. Indien u het al toelaat dient u met uw notaris af te spreken dat er een bezettingsvergoeding verschuldigd is zolang de verkoper in de woning blijft. Het valt al eens voor dat 2 weken verblijf uiteindelijk maanden worden indien de aangekochte woning nog niet beschikbaar is. Indien u op voorhand niets op papier liet zetten wordt dat anders een lang gevecht voor de rechtbank.
Indien het effectief maar om een week gaat kan de verkoper ook wel een weekje hotel of vakantiewoning betalen als tussenoplossing.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Sammael

#9 , 23 apr 2014 23:06

Indien er niets overeengekomen is, moet er nu iets overeengekomen worden.

De akte moet verleden worden binnen de termijn bepaald door de onderhandse overeenkomst, maar u noch de verkoper kan zomaar een datum aan de andere opleggen. Daar moet u als volwassen mensen in zien overeen te komen. U heeft beiden een tegenstrijdig belang, maar elk koppig vasthouden aan het eigen standpunt zal de zaak niet vooruit helpen.

Basejumper heef overschot van gelijk door te stellen dat u niet verplicht bent de verkoper na de akte nog in de woning te laten. Indien u daartoe wel bereid bent (maar dat hoeft dus niet), hoeft dat helemaal niet gratis. Dat is trouwens ook niet gebruikelijk. Een en ander kan uitgewerkt worden in de akte door bedrag van de vergoeding te bepalen, uiterste datum waarop de verkoper moet vertrokken zijn, een uitdrijvingsclausule die u de mogelijkheid biedt onmiddellijk met uw akte naar de deurwaarder te stappen en een schadebeding. Ik zou u ook aanraden een bepaalde som te laten blokkeren bij de akte als waarborg voor het correct naleven van dit alles door de verkoper.

Terug naar “Kopen”