Bouwpromotor wil geen EPC afleveren

patriciadewulf
Topic Starter

Bouwpromotor wil geen EPC afleveren

#1 , 01 apr 2014 09:05

Ik heb in 2010 een appartement gekocht en wens dit nu te verkopen.
Ik heb bij aankoop geen EPC attest gekregen en als ik er nu om vraag bij de bouwpromotor dan beweert hij dat de bouwvergunning van het appartementsgebouw dateert van 2006 en dat er dan geen attest verplicht was. Ik dacht toch gelezen te hebben dat het attest verplicht is bij de verkoop en dus de datum van de akte bij de notaris is van belang ? Graag jullie advies want dit attest zal me toch min 250 euro kosten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 01 apr 2014 09:32

En wat staat er over het EPC attest in je aankoopakte?

patriciadewulf
Topic Starter

#3 , 01 apr 2014 09:49

In de koopakte staat er vermeld onder punt stedenbouw : energieprestatie dossiernummer ( ) afgeleverd door het stadsbestuur. Meer staat er niet in.

Reclame

KJ86

#4 , 04 apr 2014 23:00

Als de aanvraag van vergunning na 1 januari 2006 is uitgevoerd, is de bouwpromotor verplicht aan de epb-eisen te voldoen en u een energieprestatiecertificaat bouw af te leveren.
De bouwpromotor zal een epb-dossier moeten indienen en dat kost veel meer als 250 euro. Jij verwart EPB met energieprestatiecertificaat voor bestaande woningen. Als het klopt dat de vergunning is aangevraagd in 2006 valt dit onder EPB. Het is niet de datum van de vergunning die telt maar de datum dat de vergunning is ingediend. Als de vergunning toch in 2005 zou aangevraagd zijn en de woning daardoor niet aan de EPB-regelgeving moet voldoen, dan telt de datum van de compromis, die moet na 1 november 2008 getekend zijn om aanspraak te kunnen maken op een EPC.

Terug naar “Kopen”