Mijn man en ik hebben op 24 maart een verkoopovereenkomst getekend,
aangezien we zeer goedkoop een leuk huis konden kopen daar het huis voor een bedrijf gevestigd zit.
In deze overeenkomst staan 2 opschortende voorwaarden :
1 - aangezien de verkoper dement is moet er goedkeuring zijn van de rechtbank en de bewindvoerder.
Deze is op 5/5/2014 eindelijk goedgekeurd voor verkoop door beide partijen.
2 - "Deze verkoop geschiedt onder opschortende voorwaarde van goedkeuring van een hypothecaire lening voor de koper bij een bank- of kredietinstelling vóór 15 mei 2014. De bank- of kredietinstelling dient uiterlijk 15 mei 2014 schriftelijk of per email de goedkeuring van de lening te melden aan de hierna vermelde bemiddelende vastgoedmakelaar. Indien de lening wordt goedgekeurd is de lening definitief. Indien er geen schriftelijke goedkeuring kan voorgelegd worden vóór deze datum is aan de voorwaarden niet voldaan en is de verkoop niet tot stand gekomen. De verkoper is in dat geval vrij om de woning aan derden te verkopen, zonder verdere rechtsgevolgen voor koper of verkoper."
3 -" boeteclausule (slechts van toepassing na definitieve totstandkoming van de verkoop : zie opschortende voorwaarden)
Bij niet naleving door één der partijen van de bij deze aangegane overeenkomsten en na een ingebrekestelling bij aangetekende brief per post of deurwaardersexploot welke zonder gevolg werd gelaten voor een periode van 15 dagen, zal de verkoping van rechtswege ontbonden zijn en zal er een bedrag van 10% van de koopsom aan de niet in gebreke gebleven partij toekomen ten titel van schadevergoeding onder aftrek of na terugbetaling van de door de koper gestorte voorschotten."
nummer 2, daar zit het probleem nu net.
Op 3 april zijn wij namelijk voor de 2de keer naar de bank gegaan. Daar hebben ze een kredietaanvraag opgemaakt voor een lening van 158 000€ voor het huis en 50 000€ verbouwingskosten. Die kredietaanvraag hebben we moeten tekenen op 1 bladzijde gelezen en goedgekeurd (onderaan het blad staat punt 1 : dit voorstel verbindt **** bank niet.) Dit alles was al klaargemaakt voor op het moment dat de rechtbank zijn goedkeuring zou geven. We zouden nadien wel nog even moeten langskomen om de lening te tekenen.
Op 5/5/14 kregen we een mail van de makelaar dat de goedkeuring er was, dus dat de akte kon passeren na goedkeuring van de lening.
Nog op 5/5/14 kregen we volgende mail van de bank : "krediet is goedgekeurd mits schatting is OK! Schatter X is intussen aangesteld."
Op 7/5 heb ik zelf naar de bank gebeld om te horen hoe het zat, daar de tijd voor het verkoopcontract nog miniem was, die verwachtte antwoord van de schatter tegen 9/5. Indien dit in orde was konden we de akte verlijden, er moest zelf niets meer getekend worden.

Zaterdag 10/5 kreeg ik plots telefoon van de schatter, hij was volgens zichzelf aanwezig in de woning (belde met kantoor telefoonnummer) en vroeg welke verbouwing we van plan waren. Dus ik begin op te noemen, centrale verwarming in het huis - nieuwe keuken - nieuwe badkamer - nieuwe vloeren overal in het huis, volledig nieuwe elektriciteit. Hij trok ons verbouwingsbedrag hierbij in vraag, volgens mezelf kwam deze heer net van de schoolbanken.
Vandaag 14/5 kreeg ik plots bericht van de bank :" in bijlage schatting. Ik heb deze intussen doorgestuurd naar onze bank. Zoals je zult opmerken is de schatting na werken geschat op 185 000€ (huis stond te koop voor 167 500€!) Ik heb dus voorgesteld aan onze bank om eventueel de lening te verlagen naar 193 000€, dus 35 000€ verbouwingswerken. Ik denk dat je hier rekening zult moeten houden, het is zo dat de schatter en makelaar ook zeggen let op : niet te veel investeren want de woning zal later misschien altijd moeilijk verkoopbaar zijn, moest je ooit een andere woning kopen."
De vraag : Als ik het goed heb, hebben wij enkel voor een aanvraag/offerte hebben getekend bij de bank en is er dus vandaag (14/5) geen lening goedgekeurd. Het "nieuwe" voorstel is niet met ons besproken en wij gaan absoluut NIET akkoord. Als wij een huis kopen willen wij namelijk graag de verbouwingen op een fatsoenlijke manier doen, zodat we bvb niet blijven zitten met een badkamer van 1964, wat begrijpelijk is. De bank was niet open en dus niet bereikbaar voor enige commentaar. Kunnen wij hier nog onderuit komen zonder kosten en de verkoop dus afbreken??