Verkoper moet boete betalen bij hogere schatting fiscus

mava105
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verkoper moet boete betalen bij hogere schatting fiscus

#1 , 12 aug 2014 10:47

Ik verkoop momenteel een appartement. In het ontwerp van notarisakte staat volgend artikel:

MEERWAARDEBELASTING

Ondergetekende notaris heeft de partijen ingelicht omtrent de wetgeving van de directe belastingen op de meerwaarde.
De verkoper verklaard voor de eventuele meerwaardebelasting rijksinwoner te zijn. De koper verbindt zich de verkoper mede in zake te roepen bij een eventuele vaststelling van tekortschatting, op straffe van een boete, gelijk aan de meerwaardebelasting op het verhoogde bedrag, aan de verkoper te betalen.

Het is de eerste maal dat ik dergelijke tekst lees. Wil dit zeggen dat bij een eventuele meerwaardebepaling de verkoper de boete dient te betalen, en de koper enkel maar de bijkomende registratierechten?

Mogelijks een actie tegen het zwart geld bij verkoop aankoop van immobiliën.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen

#2 , 12 aug 2014 11:40

De notaris schrijft beter: de verkoper verklaart ...

Ik vermoed dat de verkoper een meerwaarde realiseert bij de verkoop en op de meerwaarde belasting moet betalen. Als de ontvanger van de registratierechten de waarde van het appartement hoger schat en extra registratierechten gaat innen betekent dit ook dat de meerwaarde hoger is en dus dat de meerwaardebelasting hoger zal zijn. Om de verkoper de kans te geven deze waarde van het appartement te betwisten mag de koper die niet zomaar aanvaarden, maar moet hij de verkoper de kans geven de door de ontvanger van de registratierechten bepaalde waarde te betwisten.

Het gaat dus niet om de extra registratierechten en boete.

mava105
Topic Starter

#3 , 12 aug 2014 12:22

De notaris schrijft beter: de verkoper verklaart ...

.
Staat ook goed in de akte; verkeerd overgeschreven: sorry. :oops:

Reclame

Terug naar “Kopen”