Woonbonus

Naya
Topic Starter

Woonbonus

#1 , 15 dec 2014 14:51

Beste ,

In 2006 kochten mijn vriend en ik een huis en voldeden we aan alle voorwaarden voor de bonus.
Nu gaan we uit elkaar en zijn we van plan om het huis samen te houden als eigendom ( voor de kinderen later ).
We betalen die hypotheek samen dus ook verder af.

Wat gebeurt er met de woonbonus ?
Kan ik die behouden?

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 16 dec 2014 09:39

Waarom zou u die niet kunnen behouden?

ddanck
Contacteer: Website

#3 , 18 dec 2014 12:56

Om recht te hebben op de belastingvermindering voor enige en eigen woning mag u op 31 december van het jaar waarin u de hypothecaire lening sluit (die dient voor het verwerven of behouden van uw in de Europese Economische Ruimte gelegen woning) geen eigenaar zijn van een andere woning dan diegene waarvoor de lening werd aangegaan.

Als u op dat moment eigenaar bent van een andere woning, verliest u het recht op de aftrek voor enige en eigen woning voor de bestedingen van deze lening. Dit blijft zo voor de verdere looptijd van de lening, zelfs als u in een later belastbaar tijdperk de andere woning verkoopt. De bestedingen van de lening kunnen hoogstens in aanmerking komen voor de interestaftrek en de belastingvermindering voor het langetermijnsparen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Reclame

Naya
Topic Starter

#4 , 21 dec 2014 09:02

Ik bezit geen andere woning , ik ga huren.

Mvg ,

MarkiZN

#5 , 22 dec 2014 08:59

Met de zesde staatshervorming verandert er wel een en ander: zo zal de 'eigen woning' van dag op dag beoordeeld worden waar dat vroeger eenmalig was ( en dus voorgoed). Dat betekent dat als je je eigenhuis verlaat om elders te huren dat je dan niet meer de (gewestelijke ) woonbonus zal genieten maar voor de intrestaftrek op federaal niveau moet kiezen. Er is wel nog een overgangsperiode tot 1 januari 2016: als je daarvoor verhuist bent, blijf je in het oude systeem

Terug naar “Kopen”