Als jij absoluut geen eigen middelen kan inbrengen voor deze aankoop, zal je waarschijnlijk GEEN lening krijgen van de bank. Ik denk dat je minsten over 80 % van het totaalbedrag moet beschikken.
Notariskosten moet je pas betalen op de ogenblik dat de akte wordt verleden, maar hoe ga je het voorschot (gewoonlijk 10 %) betalen? Met ajuinschillen?
Ik vraag niet om een kritiek, ik vraag om een simpel antwoord om mijn vraag. Ter info beste mijnheer, ik krijg wel degelijk een lening toegekend van mijn bank, zoals reeds beschreven in mijn 1ste bericht. 80% van het totaalbedrag, ik weet niet waar u woont hoor, maar dan kunnen enkel gepensioneerden een lening aangaan of rijkeluismensen.
De bank zal misschien gezegd hebben dat je (op basis van je inkomen) tot ongeveer 170.000 kan lenen.
Dat wil daarom NIET zeggen dat ze een lening gaan toestaan van 170.000 voor een pand van 130.000.
En 80% is misschien wat kort door de bocht, maar leningen boven de 100% zijn WEL eerder uitzondering dan regel. De meeste kopers betalen de kosten (registratierechten, notaris, ...) met eigen middelen. NIET enkel de gepensioneerden of rijkeluismensen.
De kans dat de bank een gedeelte van het hypotheekbedrag ter beschikking stelt voor de akte (zowel de aankoop- als de hypotheekakte) verleden wordt, is mijns inziens klein, of zal onder de vorm van een persoonlijke lening tegen stevige rentetarieven gebeuren. Een bank geeft niet zomaar geld zonder stevig onderpand.
En ja, je wil liever geen kritiek, maar toch: zonder eigen middelen is't mijns inziens niet raadzaam een woning aan te kopen. Hou ook rekening met het feit dat hoe hoger je quotiteit, hoe hoger je rente zal zijn. Spaar liever eerst nog wat, zodat je je quotiteit op of onder 100% krijgt.
(noot: of de btw bij de waarde geteld wordt bij het bepalen van de quotiteit, hangt af van bank tot bank en zelfs van kantoor tot kantoor)
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand