1 huis, 2 KI's

club25
Topic Starter

1 huis, 2 KI's

#1 , 04 mar 2015 10:23

Wij staan op punt van een huis aan te schaffen dat twee woongedeeltes heeft dus ook twee aparte KI's

Wij moeten nog langsgaan bij de gemeente maar zouden dit tot 1 KI willen laten komen

Iemand idee hoe dit dan zit voor de woonbonus ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 04 mar 2015 11:39

heel waarschijnlijk staat dat huis op 2 verschillende kadastrale percelen en had ook 2 verschillende functies.
Dit werd vroeger vaak gedaan om een handelspand/magazijn/ loods/ atelier en woonhuis te scheiden. Ook om woonerf en landbouwgrond te scheiden.
Je zal bij de registratie moeten aantonen dat het 1 woning is, en daar een wijziging aanvragen.
Die woning zal herschat moeten worden om het nieuwe KI te bepalen. Let dan wel op dat je daarna niet meer moet betalen.µ
het is soms beter om geen slapende honden wakker te maken :)

club25
Topic Starter

#3 , 04 mar 2015 12:57

Bedankt alvast voor de info maar een idee hoe het zit met die woonbonus ?

Reclame

Vandebos

#4 , 04 mar 2015 17:01

Indien het KI wordt herschat... kan je er vergif op innemen dat je niet goedkoper gaat uitkomen... In het Brusselse waar een herschatting van het KI bij verkoop beduidend meer algemeen is dan in Vlaanderen heb ik een tijdje geleden vernomen dat de gemiddelde stijging in het KI 26% bedroeg.

club25
Topic Starter

#5 , 05 mar 2015 09:34

Situatie is wa aan het veranderen nl de eigenaar wil meewerken en het als 1 geheel verkopen terwijl het nu als twee aparte te koop staat maar wel in 1 en dezelfde woning

Kan dit en wat moet er dan gebeuren ?

giserke

#6 , 05 mar 2015 10:14

U kunt alles perfect in 1 akte verkopen. U hoeft niet de 2 delen samen te voegen om in 1 keer te kunnen verkopen.

club25
Topic Starter

#7 , 05 mar 2015 10:25

ok maar nu zijn er die twee KI's en dat willen we terugbrengen naar 1 KI om zo zeker niet achter de woonbonus te grijpen want als we het nu zouden aankopen dan zijn het 2 eigendommen dus ik veronderstel dat de eigenaar beide woongedeelten met elkaar moet verbinden, er een nieuwe schatting van het KI komt en dan pas kan je spreken over de aankoop van eigen en enige woning niet ?

giserke

#8 , 05 mar 2015 12:13

Welke woonbonus?

sloeberken

#9 , 05 mar 2015 12:27

Woonbonus is afgeschaft vanaf 1/1/2015.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

club25
Topic Starter

#10 , 05 mar 2015 12:48

http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... -woonbonus" onclick="window.open(this.href);return false;

mava105
Juridisch actief: Nee

#11 , 05 mar 2015 12:53

U kunt alles perfect in 1 akte verkopen. U hoeft niet de 2 delen samen te voegen om in 1 keer te kunnen verkopen.
2 kadastrale percelen worden niet noodzakelijk aanzien als 2 gebouwen. Het komt zeer regelmatig voor dat een groot gebouw uit diverse kadastrale percelen bestaat, maar hij blijft hierdoor maar een gebouw.

club25
Topic Starter

#12 , 05 mar 2015 12:57

En wie kan daar het beste antwoord op geven? Want al van hier naar daar gestuurd

club25
Topic Starter

#13 , 06 mar 2015 22:12

Ik heb vandaag onderstaand antwoord gekregen maar kan iemand dit omzetten naar iets meer verstaanbare taal.

Om u een idee te geven gaat het over onderstaand huis dewelke op eerste zicht een gewone half open bebouwing is maar met twee afzonderlijke woongelegenheden

http://www.dewaele.com/nl/te-koop/huis/ ... a53129a8cd" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit was hun antwoord :

Ik kan u enkel antwoorden onder voorbehoud van de gegevens waarover wij zelf momenteel beschikken, en op basis van de huidige wetgeving.

Ik verwijs voor de voorwaarden van de woonbonus naar volgende site: http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... -woonbonus" onclick="window.open(this.href);return false;

Op grond van de elementen die u mij meldt, kan ik u het volgende antwoorden.

Ik veronderstel dat u bedoelt dat u een lening wil aangaan voor de aankoop van die 2 woongelegenheden met de intentie om van de twee woningen 1 woning te maken.

De fusie van die twee woningen MOET hebben plaatsgehad op 31/12 van het jaar van de lening (in dit geval dus 31/12/2015), wat niet betekent dat de werken beëindigd moeten zijn op deze datum.

Onder een afzonderlijke woning moet worden verstaan een onroerend goed dat wegens zijn aard bestemd is voor bewoning door één of meerdere personen. De twee aangrenzende woningen worden op 31 december van het jaar waarin de lening werd gesloten niet als twee afzonderlijke woningen aangemerkt, wanneer inzonderheid uit de feitelijke omstandigheden blijkt dat de twee onroerende goederen op die datum slechts één woning uitmaken, of wanneer één van beide woningen (of beide) niet meer bewoonbaar is (zijn) op die datum en dus niet meer de aard van woning heeft (hebben).

Die voorwaarde van enige woning moet worden beoordeeld aan de hand van de feitelijke omstandigheden, eigen aan ieder geval. De belastingplichtige kan hiervoor alle bewijsmiddelen van het gemeen recht met uitzondering van de eed aan de administratie voorleggen. Indien u enkel een tussendeur zou plaatsen, zal het in principe als twee woongelegenheden blijven aanzien worden.

giserke

#14 , 07 mar 2015 01:31

2 kadastrale percelen worden niet noodzakelijk aanzien als 2 gebouwen. Het komt zeer regelmatig voor dat een groot gebouw uit diverse kadastrale percelen bestaat, maar hij blijft hierdoor maar een gebouw.
Zie mijn bericht 1043.
Denk dat ik dit voldoende heb toegelicht.

club25
Topic Starter

#15 , 07 mar 2015 09:51

Ok bedankt maar zolang er twee ki's opzitten komt het niet slim. Daarom gaat de eigenaar meewerken om het tot 1ki te laten maken. Dus 1 woongelegenheid en dan hebben we geen problemen meer.

Terug naar “Kopen”