Ik heb vandaag onderstaand antwoord gekregen maar kan iemand dit omzetten naar iets meer verstaanbare taal.
Om u een idee te geven gaat het over onderstaand huis dewelke op eerste zicht een gewone half open bebouwing is maar met twee afzonderlijke woongelegenheden
http://www.dewaele.com/nl/te-koop/huis/ ... a53129a8cd" onclick="window.open(this.href);return false;
Dit was hun antwoord :
Ik kan u enkel antwoorden onder voorbehoud van de gegevens waarover wij zelf momenteel beschikken, en op basis van de huidige wetgeving.
Ik verwijs voor de voorwaarden van de woonbonus naar volgende site:
http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... -woonbonus" onclick="window.open(this.href);return false;
Op grond van de elementen die u mij meldt, kan ik u het volgende antwoorden.
Ik veronderstel dat u bedoelt dat u een lening wil aangaan voor de aankoop van die 2 woongelegenheden met de intentie om van de twee woningen 1 woning te maken.
De fusie van die twee woningen MOET hebben plaatsgehad op 31/12 van het jaar van de lening (in dit geval dus 31/12/2015), wat niet betekent dat de werken beëindigd moeten zijn op deze datum.
Onder een afzonderlijke woning moet worden verstaan een onroerend goed dat wegens zijn aard bestemd is voor bewoning door één of meerdere personen. De twee aangrenzende woningen worden op 31 december van het jaar waarin de lening werd gesloten niet als twee afzonderlijke woningen aangemerkt, wanneer inzonderheid uit de feitelijke omstandigheden blijkt dat de twee onroerende goederen op die datum slechts één woning uitmaken, of wanneer één van beide woningen (of beide) niet meer bewoonbaar is (zijn) op die datum en dus niet meer de aard van woning heeft (hebben).
Die voorwaarde van enige woning moet worden beoordeeld aan de hand van de feitelijke omstandigheden, eigen aan ieder geval. De belastingplichtige kan hiervoor alle bewijsmiddelen van het gemeen recht met uitzondering van de eed aan de administratie voorleggen. Indien u enkel een tussendeur zou plaatsen, zal het in principe als twee woongelegenheden blijven aanzien worden.