IK woon/huur momentel in een woning waarvan de eigenaars verkopen, deze verkoop past me budgetair niet. Hierop op zoek gegaan naar alternatief.
Geschikt appartement gevonden, mondelinge overeenkomst betreffende de prijs. Echter voor het ondertekenen van een bindend bod en binnenkort compromis stond ik erop dat de eigenaar het huurcontract in kopie zou voorleggen. Blijkt nu dat het contract niet gevonden kan worden, de makelaar meldde me via smsje vandaag; "Eigenaar heeft enkel een mondelinge huurovereenkomst, niettegenstaande blijft de wetgeving vergelijkbaar, opzegtermijn blijft gelden(hij bedoeld zes mndn)". Voorlopig ondertekende ik nog niets.
Enkel werd me een kopie overhandigd van een huurwaarborg gestort bij een verzekeringsonderneming in 2005(-15-12), met een bedrag van 1338,63 eur.
Hieruit kan ik afleiden dat de maandelijkse huur er ca eur 446,21 niet geïndexeerd zal bedragen.
Wat nu?
Ik wil daar gaan wonen en liefst voor de termijn ikzelf uit de huidige woonst dien te vertrekken.
Hoe krijg ik op een wettelijke manier deze bewoner uit dit pand?
Wat over het maandelijks huurbedrag als ik na het verleiden vd akte, in de zes maanden opzeg betaald men aan mij huur, daar discussie over bestaat?
Detail; huidige bewoner is naar Afrika getrokken verblijft bij zoon na overlijden familielid(stel dat een aangetekend schrijven bij de post niet opgehaald zal worden)?
Kan iemand mij adviseren op weg helpen bij wie ik best te raden ga; advocaat, notaris, huurdersbond..
Alvast dank voor jullie bijdrage.