Wij hebben recent een bod uitgebracht per e-mail aan het immokantoor, geldend tot di 17/3 20u. De makelaar belde me na het ontvangen van de mail op met de vraag of ik geen hoger bod wilde uitbrengen omdat de verkopers het lager bod niet zouden aanvaarden. Aangezien de woning nog niet lang te koop stond konden we er ons in vinden.
De makelaar had ook al een onderhandse akte opgesteld - initieel aan vraagprijs - die door onze notaris werd nagelezen en beperkt aangepast.
We hebben dan in het immokantoor een nieuw bod gedaan en onze maximumprijs op de onderhandse akte gezet. De makelaar zou daarmee naar de verkoper gaan en die proberen te overtuigen, wat hem zeer haalbaar leek.
Pas na de ondertekening hebben we ons gerealiseerd dat de verkoper nu in principe lang kan dralen met het ondertekenen. Misschien wacht hij liever op een hoger bod. Is een onderhandse verkoopovereenkomst wel de juiste tool om een bod uit te brengen? En wat kan ik doen als de verkoper op zich laat wachten? Kan ik de deadline van 17/3 van mijn lager bod laten gelden? Zoniet, moet de akte verlijden na 3 maand na mijn ondertekening? Of is dat pas na ondertekening van beide partijen?