2e woning kopen terwijl 1ste nog niet verkocht: implicaties?

Emark
Topic Starter

2e woning kopen terwijl 1ste nog niet verkocht: implicaties?

#1 , 21 apr 2015 13:40

ik heb een appartement in Aalst (1ste woning - klein beschrijf - domicilie staat daar NIET want is verhuurd) en wil deze verkopen om daarna een 2de woning (liefst ook klein beschrijf - domicilie zal ik de eerste 3 jaar daar WEL zetten) te kopen in Gent. De 1ste woning staat te koop maar is nog niet verkocht, en ik zou toch nu al mijn 2de woning in Gent willen kopen. Welke implicaties heeft dit t.a.v. registratierechten naar de 2de woning toe?

Is het zo dat het klein beschrijf van de 2de woning automatisch groot beschrijf wordt tenzij ik binnen het jaar na tekenen van compromis de 1ste woning toch kan verkopen? Wat met gewoon abbatement, verhoogd abbatement en meeneembaarheid? Zijn deze principes nog van toepassing op de aankoop van de 2de woning terwijl ik de 1ste nog in mijn bezit heb?

En wat als ik kies voor een 2e woning met groot beschrijf? Zijn er dan ook nog implicaties t.a.v. registrateirechten wanneer 1ste woning nog niet verkocht is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
limelight

#2 , 22 apr 2015 13:20

Bij het aankopen van de 2e woning betaald u inderdaad groot beschrijf. Verkoopt u dan later toch uw 1ste eigendom dan trekt u het teveel betaalde bedrag terug. Idem wat betreft de meeneembaarheid. Initieel betaalt u de volledige registratie, nadien kan u het meeneembare bedrag terug krijgen.

U zegt dat u niet gedomicilieerd bent in de 1ste woning, maar die wel op klein beschrijf gekocht hebt. Heb je aan alle voorwaarden voldaan (3 jaar eigenaar, en 3 jaar gedomicilieerd). Anders hangt daar een boete boven je hoofd...

bosprocureur

#3 , 22 apr 2015 14:03

Vlaams gewest?
Is het nu niet zo dat je gewoon 5% betaalt, en 12 maand de tijd hebt om de eerste eigendom nog te verkopen? En dan wel 12 maanden van akte tot akte?

Reclame

bosprocureur

#4 , 22 apr 2015 14:04

Vlaams gewest?
Is het nu niet zo dat je gewoon 5% betaalt, en 12 maand de tijd hebt om de eerste eigendom nog te verkopen? En dan wel 12 maanden van akte tot akte?

En indien niet op tijd, de resterende 5% bijbetalen?

limelight

#5 , 22 apr 2015 16:08

Zat zelf paar maanden geleden in dezelfde situatie. 7 maanden tussen aankoop 2e woning, en verkoop 1e. Heb volle pot moeten betalen. En nu, half jaar later bevestiging gekregen van overheid dat ik meeneembaarheid en 5% terug krijg.

bosprocureur

#6 , 23 apr 2015 09:36

Toch even dieper op deze materie ingegaan, en het volgende gevonden op http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps ... sp?fid=107" onclick="window.open(this.href);return false;

Vervreemding van onroerend bezit binnen het jaar
Als de koper op het moment van de aankoop nog eigenaar is van een onroerend goed dat geheel of gedeeltelijk tot bewoning wordt aangewend of is bestemd, kan hij in de volgende gevallen toch onmiddellijk het gunsttarief van 5% bekomen:
• als hij zich er toe verbindt om het onroerend goed uiterlijk een jaar na de datum van de akte van verkrijging volledig en ten bezwarende titel te vervreemden en hij aantoont dat er een oorzakelijk verband bestaat tussen die vervreemding en de verkrijging van de nieuwe woning;
• als het onroerend goed uiterlijk een jaar na de datum van de akte van verkrijging, minnelijk of gedwongen, wordt onteigend;
Als de voorwaarde tot behoud van het tarief (vervreemding of onteigening binnen het jaar ) niet wordt nageleefd zijn de verkrijgers, naast de aanvullende rechten hoofdelijk gehouden tot betaling van een belastingverhoging van 20% van de aanvullende rechten.[

Let op, als de datum niet gehaald wordt, zou er toch een belastingvermeerdering van 20% inzitten.

Verder zou het ook nog belang hebben hoe lang de eerste woning in bezit geweest is + hoelang men daar gedomicilieerd was.

Wie o wie weet meer ?

Terug naar “Kopen”