Huidige woning verkopen en nieuw kopen (1 naar 2 eigenaars)

WhoKnowsitplease?
Topic Starter

Huidige woning verkopen en nieuw kopen (1 naar 2 eigenaars)

#1 , 30 mei 2015 21:49

Hallo iedereen

Even de situatie schetsen:

Ikzelf heb enkele jaren geleden een woning gekocht en verbouwd (85% verbouwd) en ben enigste eigenaar. Nu is het zo dat ik net mijn vriendin had leren kennen op het moment van de aankoop en we nu al een tijd samen zijn waardoor we hebben beslist om samen een woning te kopen. Nu hebben we een woning gevonden (nieuwbouw) maar is het blijkbaar niet zo gemakkelijk als wij dachten…

Momenteel betaal ik als enige de lening af van het huis waar wij beiden gedomicilieerd zijn waardoor ik bij de verkoop het recht heb op de eventuele winst van het huis welke ik wederom wil investeren in de nieuwe woonst.
Bij de aankoop van huidige woning heb ik registratierechten betaald van 5% op de aankoop van het huis (€10435,-) omdat het klein beschrijf was (NGKI = €349,-).
Nu is het zo dat ik maar 50% meeneembaarheid zou hebben (omdat we het nieuw met 2 kopen) van het wettelijk maximum van €12.500,- waardoor ik maar €6.250,- reeds betaalde registratierechten mag meenemen. Ook mogen we niet genieten van een abattement voor mijn vriendin op eerste woning (op eerste €15.000,- van de aankoopsom) omdat de 1ste woning vermoedelijk nog niet verkocht zal zijn bij aankoop van de nieuwe woning en je beiden niet mag combineren en dus moeten kijken wat het voordeligste is (ik denk meeneembaarheid).
Van de nieuwbouw zal al eerder een groot bedrag moeten betaald worden van de aankoop (deel ruwbouw, grond en notariskosten) waardoor we ons afvragen hoe dit in zijn werk gaat met de banken. De huidige lening van de woning is bij mijn huidige bank maar we zouden naar een andere bank overstappen voor aankoop van de nieuwe woning wegens gunstigere tarieven waardoor er ook meer kosten aan verbonden zijn voor notaris en dergelijke.

Na dit alles stel ik me toch enkele vragen waarin ik hoop dat jullie me kunnen helpen:
- Zal de woning bij verkoop nog steeds klein beschrijf kunnen genieten
- Wat gebeurd er als we de nieuwe woonst gekocht hebben en we de huidige woning nog hebben: kan ik met mijn huidige bank uitstel vragen van maandelijkse betaling of dergelijke tot de verkoop? Of moet ik dan de huidige lening nog verder afbetalen en de nieuwe lening ook al beginnen betalen (gaat niet lukken vrees ik).
- Zijn er andere mogelijkheden buiten een overbruggingskrediet?
- Kan ik aan de koper vragen om de woning nog te kunnen bewonen tot de nieuwe klaar is.
- Als ik de woning zonder makelaar wil verkopen, welke zijn dan mijn verplichtingen buiten het EPC – en elektriciteitsattest?

Ik hoop dat jullie mij wijzer kunnen maken!

Alvast bedankt!

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”