opschortende voorwaaarde

sleper
Topic Starter

opschortende voorwaaarde

#1 , 19 jun 2015 16:22

Mijn woning is onder voorwaarde van toekenning lening verkocht .
lening bij Vlaams Woningfonds.
ik verwacht daar weinig problemen mee want de persoon kon in principe
een hogere lening afsluiten dan hij nu gedaan heeft .
Dit bewijs liet hij zien via uittreksel leningsaanvraag woningfonds
Nu zou ik graag appartement kopen doch ik zal moet wachten tot
de centen gestort zijn ; kan ik nu een compromis tekenen onder opschortende voorwaarde
dat mijn verkoop wel degelijk doorgaat .
Vermits woning mijn persoonlijke eigendom is kan ik dan het appartement ook persoonlijk
op mijn naam zetten .
Welke attesten moet makelaar me voorleggen om niet geconfronteerd te worden met
onvoorziene herstellingswerken of dergelijks;

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Juridisch actief: Nee

#2 , 19 jun 2015 16:37

U kan zo een opschortende voorwaarde proberen te onderhandelen, maar persoonlijk zou ik als verkoper zoiets nooit toelaten.

sleper
Topic Starter

#3 , 19 jun 2015 17:47

De eigenaar moet toch steeds zijn toestemming geven
maar ik kan U volgen hoor

Reclame

sleper
Topic Starter

#4 , 12 jul 2015 18:10

De eigenaar moet toch steeds zijn toestemming geven
maar ik kan U volgen hoor
Eigenaar geeft telefonisch toestemming aan makelaar om deze opschortende voorwaarde op te nemen .
Ik ga akkoord met prijs en teken papier met de opschortende voorwaarde er in vermeld .
Dinsdag, een week later zouden we compromis tekenen doch makelaar belt in opdracht van verkoper ,
het tekenen af , dit 3 uur voor afspraak .Verkoper voelde zich niet goed bij de opschortende voorwaarde. en vreest
een langere wachttijd dan voorzien Ben ik nog verbonden aan mijn overeenkomst wat prijs betreft ?
Bestaat er een termijn om een compromis te tekenen ?

sleper
Topic Starter

#5 , 13 jul 2015 12:20

daarnet gebeld naar makelaar .
hij verklaart dat morgen avond een compromis getekend wordt met een andere gegadigde .
Kan dit nadat hij me eerst een papier wat betreft prijsovereenkomst laat tekenen ?

Lanox

#6 , 13 jul 2015 12:49

hij verklaart dat morgen avond een compromis getekend wordt met een andere gegadigde .
Kan dit nadat hij me eerst een papier wat betreft prijsovereenkomst laat tekenen ?
Dat hangt er vanaf wat er juist op dat papier staat en wie het getekend heeft. Als u dit als enige getekend heeft, dan bindt dit de tegenpartij tot niets.

mava105

#7 , 13 jul 2015 15:51

Je kan de verslagen van de laatste AV opvragen en eens lezen. Daarin zullen wellicht de komende uitgaven in vermeld zijn

sleper
Topic Starter

#8 , 14 jul 2015 12:18

Dat hangt er vanaf wat er juist op dat papier staat en wie het getekend heeft. Als u dit als enige getekend heeft, dan bindt dit de tegenpartij tot niets.
ik ben de enige die dit papier heeft getekend . Makelaar zou het door verkoper laten tekenen
beweerde hij .
Ik dacht dat zelfs een mondelinge overeenkomst bindend kon zijn .

sloeberken

#9 , 14 jul 2015 12:32

Dat is zo, maar je kan het niet bewijzen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21

#10 , 14 jul 2015 14:17

ik ben de enige die dit papier heeft getekend . Makelaar zou het door verkoper laten tekenen
beweerde hij .
Toch er even op wijzen dat u met de opschortende voorwaarde afgekomen bent. Zelfs al hebt u een overeenkomst over de prijs, de verkoper hoeft helemaal niet akkoord te gaan met uw opschortende voorwaarde.

Door het stellen van die opschortende voorwaarde, hebt u GEEN akkoord meer met de verkoper over de verkoop van het appartement, aangezien hij niet akkoord gaat met de opschortende voorwaarde. U hebt dus zelf het akkoord dat u had teniet gedaan, door die bijkomende voorwaarde te stellen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Lanox

#11 , 14 jul 2015 14:19

Eigenaar geeft telefonisch toestemming aan makelaar om deze opschortende voorwaarde op te nemen .

Gebruiker21

#12 , 14 jul 2015 15:26

Geef toestemming aan (is dus niet hetzelfde als "geeft makelaar de opdracht om")... Maar indien de makelaar op dat ogenblik reeds een andere kandidaat had die deze opschortende voorwaarde niet stelde, zie ik niet in waarom de makelaar niet aan die andere kandidaat zou kunnen verkopen. Zolang de topic starter niet kan aantonen dat de verkoper effectief akkoord ging met de afgesproken prijs + de opschortende voorwaarde, kan hij niet echt een punt maken, denk ik. De verkoper heeft de toestemming gegeven aan de makelaar om die voorwaarde toe te voegen, maar zich blijkbaar bedacht. Aangezien er formeel niets goedgekeurd is van die opschortende voorwaarde, geef ik de topic starter weinig kans om zijn gelijk te halen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sleper
Topic Starter

#13 , 14 jul 2015 17:02

Geef toestemming aan (is dus niet hetzelfde als "geeft makelaar de opdracht om")... Maar indien de makelaar op dat ogenblik reeds een andere kandidaat had die deze opschortende voorwaarde niet stelde, zie ik niet in waarom de makelaar niet aan die andere kandidaat zou kunnen verkopen. Zolang de topic starter niet kan aantonen dat de verkoper effectief akkoord ging met de afgesproken prijs + de opschortende voorwaarde, kan hij niet echt een punt maken, denk ik. De verkoper heeft de toestemming gegeven aan de makelaar om die voorwaarde toe te voegen, maar zich blijkbaar bedacht. Aangezien er formeel niets goedgekeurd is van die opschortende voorwaarde, geef ik de topic starter weinig kans om zijn gelijk te halen...
Tom, ik begrijp je standpunt . Het enige wat ik zou kunnen doen is naar het notariaat stappen en vragen
aan de bediendes , die getuige waren , of ze mij zouden kunnen (willen) helpen door mijn versie te bevestigen
Ik heb echter geen zin in een procedure . Ik vraag me wel af in welk tijdsbestek een compromis moet afgehandeld worden .
of hoelang blijft een loutere prijsovereenkomst geldig ?

sleper
Topic Starter

#14 , 14 jul 2015 17:08

Tom, ik begrijp je standpunt . Het enige wat ik zou kunnen doen is naar het notariaat stappen en vragen
aan de bediendes , die getuige waren , of ze mij zouden kunnen (willen) helpen door mijn versie te bevestigen
Ik heb echter geen zin in een procedure . Ik vraag me wel af in welk tijdsbestek een compromis moet afgehandeld worden .
of hoelang blijft een loutere prijsovereenkomst geldig ?

Gebruiker21

#15 , 14 jul 2015 17:22

U had geen compromis. U had een prijsafspraak. Dit is niet meer dan wat het zegt: een afspraak over de prijs van de woning. Het zegt niets over de randvoorwaarden die uiteindelijk in het compromis gaan komen. U wou een randvoorwaarde laten opnemen in het compromis, waar de verkoper uiteindelijk liever van afzag. Dat hij de makelaar initieel de toestemming gaf om die randvoorwaarde op te nemen, wil op zich weinig zeggen. Stel dat de makelaar daarna nog in gesprek met de verkoper gegaan is en hem erop gewezen dat die randvoorwaarde nadelig kan zijn, zou de verkoper best zijn mening herzien kunnen hebben.

Als de verkoper u letterlijk gezegd heeft dat hij akkoord was met de prijs en met die opschortende voorwaarde EN u kan dit ook bewijzen, dan hebt u een punt. Maar zonder dit alles, sta je vrij zwak...

Terug naar “Kopen”