Verkoper verlaat woning niet na tekenen van akte

Jolien2015
Topic Starter

Verkoper verlaat woning niet na tekenen van akte

#1 , 28 jun 2015 17:49

Hallo,

Deze vrijdag, 26/06/2015 hebben wij onze akte getekend bij de notaris.

Hierin staat vermeld dat de verkoper zijn woning moet verlaten ten laatste op 30/06/2015 en wij moeten de woning betreden vanaf 01/07/2015.

Wij zijn van onze kant heel flexibel geweest, door hem na de akte ook nog enkele dagen te laten wonen en hij mag zelf zijn spullen nog onder carport plaatsen tot eind juli. Is ook vermeld in akte.

Wij wonen op dit moment in een huurhuis, deze dienen wij ook te verlaten op 01/07/2015.

Wij zijn al bij de verkoper geweest, de dag voor de akte om het hem nog eens te zeggen, dat hij zeker de woning moet verlaten.
De notarissen hebben ook het nodige nogmaals aan hem duidelijk gemaakt vrijdag.

Helaas vrees ik dat ons zal vermoeden zal kloppen dat hij de woning niet verlaat. Hij heeft nog geen enkele stappen ondernomen ( enkel naar OCMW voor een sociale woning ). Hij heeft nog niets ingepakt en er staan ook nog geen meubels onder carport ( Huis staat bomvol )

Wij willen/moeten de woning kunnen betreden op woensdag ( binnen 3 dagen !! ) doordat wij zelf geen onderkomen meer hebben ( nieuwe huurders )

Wat kunnen wij doen om dit zo spoedig mogelijk in orde te brengen? Deurwaarder?

Onze notaris heeft ook reeds 2.500 euro opzij gehouden van de aankoopprijs, omdat de verkoper nog schulden zou hebben.
Kunnen hier wel aanspraak op maken om de kosten te denken van notaris.

Op dit moment ten einde raad.
Hij reageert nu ook niet meer toen partner sms stuurde of hij woning zal verlaten 01/07

Groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jun 2015 17:57

Verwittig OCMW dat ze hun paria moeten komen ophalen binnen enkele dagen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Jolien2015
Topic Starter

#3 , 28 jun 2015 18:01

Kan het OCMW hier iets aan veranderen?
Die zijn toch ook eerder van het idee ' is jammer maar er is niets vrij ? '

Reclame

meesje

#4 , 28 jun 2015 18:06

Indien dat contractueel, schriftelijk, is overeengekomen dan laat je op zijn kosten zijn hele inboedel op de stoeprand plaatsen. Het is een overeenkomst en die moet uitgevoerd worden (pacta sunt servanda).
Waar een weg is is een wil.

Jolien2015
Topic Starter

#5 , 28 jun 2015 18:10

Staat allemaal vermeld dat de kosten voor hem zijn.

Maar hoe geraken we daar binnen en met welke stappen?
Kunnen wij vanaf woensdag al onmiddellijk contact opnemen met deurwaarder en deze kosten onmiddellijk aan het doorsturen? of via het bedrag aftrekken?

Turaki

#6 , 28 jun 2015 19:58

U vraagt aan de notaris om een deel van het bedrag te blokkeren. Gaat dit niet (mogelijks omdat dit niet opgenomen staat in de akte en compromis), zal u de kosten moeten voorschieten, en achteraf terugvorderen.

Jolien2015
Topic Starter

#7 , 28 jun 2015 21:51

Maar kunnen we dit de 1ste al doen, of moeten we effectief wachten op geregistreerde akte?
Schiet een deurwaarder onmiddellijk in actie?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#8 , 28 jun 2015 22:03

Geloof nu toch niet, ondanks jullie contracten dat je iemand zomaar uit zijn woonst zet zonder vonnis !!!

En ja het OCMW kan deze man helpen die hebben bijna altijd nood woningen ter beschikking.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jolien2015
Topic Starter

#9 , 28 jun 2015 22:08

En ik mag dan wel op straat staan, terwijl mijn laatste frank in huis zit.
Hij zou vrijdag naar ocmw geweest zijn.
Eigenlijk zijde dus nen groten dommerik als je alles mooi betaald en geen schulden hebt?

denlowie

#10 , 28 jun 2015 22:12

Er zal geen enkele deurwaarder iemand op straat zetten zonder dat er een vonnis is van de vrederechter!

ge heeft misschien nooit gehoord van krakers, die zet je ook zomaar niet op straat zonder dat er een vonnis is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jolien2015
Topic Starter

#11 , 28 jun 2015 22:26

/

Turaki

#12 , 28 jun 2015 22:27

Er zal geen enkele deurwaarder iemand op straat zetten zonder dat er een vonnis is van de vrederechter!.
Neen, geen enkele deurwaarder zal iemand op straat zetten zonder uitvoerbare titel. En laat nu net een vonnis, maar ook een verkoopsakte, een uitvoerbare titel zijn. Dus indien dit opgenomen staat in de akte, is dit voldoende.

eylis

#13 , 29 jun 2015 06:46

in dit verband, een concrete vraag: Hoe zet een deurwaarder iemand uit een huis? Is dat met hulp van de politie? Een ploeg verhuizers die dan alle inpakken en vervoeren? En wordt de inboedel dan gestockeerd in een opslagplaats? Dan vrees ik dat de notaris er niet komt met het geblokkeerde bedrag van 2500 euro (waar ook nog andere schuldenaren van betaald moeten worden...)

Gebruiker21

#14 , 29 jun 2015 10:31

Waarom zou je niet gewoon in je huurwoning blijven indien de verkoper niet uit jullie woning is? Pech voor de andere huurders, maar anders sta je inderdaad op straat. In principe moet jij ook uit je woning, maar als je er niet uit bent, zal de verhuurder ook naar de vrederechter moeten stappen, wat je weer wat tijd geeft zodat je niet met héél je inboedel op straat staat.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Turaki

#15 , 29 jun 2015 10:59

Waarom zou je niet gewoon in je huurwoning blijven indien de verkoper niet uit jullie woning is? Pech voor de andere huurders, maar anders sta je inderdaad op straat. In principe moet jij ook uit je woning, maar als je er niet uit bent, zal de verhuurder ook naar de vrederechter moeten stappen, wat je weer wat tijd geeft zodat je niet met héél je inboedel op straat staat.
Alternatief kan je tijdelijk op hotel, of iets huren voor korte termijn, en de kosten hiervan terugeisen van de verkoper. Natuurlijk, als hij al in een OCMW-woning gaat wonen, zal er niet veel te halen zijn...

Terug naar “Kopen”