Verkopen binnen het jaar, klein beschrijf: Kostenlijk?

Kriz
Topic Starter

Verkopen binnen het jaar, klein beschrijf: Kostenlijk?

#1 , 29 jun 2015 12:56

Hallo,

Mijn excuses als deze vraag al ergens anders werd beantwoord...

Ik heb in oktober vorig jaar een bungalow gekocht aan 70K, kleine 7k betaald aan notariskosten etc. Bungalow is gelegen in agrarisch gebied (woningbouwgebied). Domicilie wordt gedoogd maar is eigenlijk niet toegelaten. Ik heb dit kunnen kopen onder het kleine beschrijf, maar je moet wel 3 jaar gedomicilieerd zijn om hiervan te kunnen genieten. Dit vond ik al vreemd. De notaris maakt hier echter geen problemen van, maar als je je volgens de wet niet mag domiciliëren dan zou je toch automatisch 10% moeten aangerekend krijgen? Het is mijn winkel niet, maar dit leek mij persoonlijk niet erg logisch.

Nu, mijn plannen zijn gewijzigd. Ik dacht dit te verbouwen en een paar jaren te wonen, maar ik heb besloten dat ik liever in een andere regio een appartement wil kopen (of huren).

Zouden de kosten hoog oplopen voor mij indien ik dit verkoop en eventueel iets anders aankoop? Ik ben hier tot nu toe nog niet gedomicilieerd geweest. Stel dat ik kan verkopen met een paar duizend euro's winst (hopelijk, dit zou dan misschien mijn notariskosten kunnen dekken), dien ik hier op dan nog belastingen te betalen bijvoorbeeld? Ik vind wel verhalen van mensen die binnen de 3 jaar verkopen, maar mijn situatie kom ik niet echt tegen (nooit gewoond, domicilie niet toegestaan, verkoop misschien binnen het jaar... )

Alvast bedankt om te lezen en hopelijk heeft iemand de expertise of ervaring om toch een deeltje van mijn vragen te kunnen beantwoorden.

Grtn

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 29 jun 2015 13:19

Bij verkoop zonder er 3 jaar gedomicilieerd te zijn betaal je alsnog groot beschrijf (dus 7K extra registratie) verhoogd met een boete. Als dit je eerste eigen huis is betaal je géén meerwaardebelasting (als die er al zou zijn ...)

Als domiciliering niet toegelaten is zijn er 2 mogelijkheden : 't is een vergunde recreatiewoning of 't is een niet vergunde woning (bouwovertreding) die tot op heden gedoogd werd. Bij een aankoop van 70K lijkt de kans klein dat het een geregulatiseerde woning voor permanente bewoning betreft.

Wat zeggen ze bij stedebouw ? Ga ter plaatse om exact te weten hoe de vork in de steel zit. Staat er iets in de akte betreffende bouwovertredingen/aard van het gebouw (recreatie, ...) Exacte info hebben zou wel eens van groot belang kunnen zijn voor de verkoopbaarheid van het huis.

Kriz
Topic Starter

#3 , 29 jun 2015 13:23

Misschien als ik 5K meer kan vragen dan komt ik min of meer uit mijn kosten. Het een een vergund verblijf in agrarisch waardevol gebied als ik me niet vergis. Domicilie wordt gedoogd door de gemeente maar het betreft eigenlijk een weekendverblijf.

De boete waarover je spreekt, zou dat meevallen? Het is mijn eerste aankoop.

Reclame

Lanox
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 jun 2015 15:15

De boete bedraagt in jouw geval 1.166,67€, bovenop de 3.500€ die je nog moet bij betalen voor het groot beschrijf.

sloeberken

#5 , 29 jun 2015 15:18

Misschien als ik 5K meer kan vragen
Als je het verkocht krijgt.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Kriz
Topic Starter

#6 , 29 jun 2015 15:53

Allemaal bedankt voor de reacties. Met deze informatie kan ik alvast verder! Wat betreft het verkocht krijgen: De oorspronkelijke vraagprijs was 90K en er waren toen ook al geïnteresseerden. Ik besef wel dat dit geen garantie is en dat ik verkoop aan een select publiek. Voorlopig ben ik alleen geholpen met de feiten;)

bosprocureur

#7 , 29 jun 2015 19:46

"feit" is dat je voorlopig vooral "hoopt " op 5.000 meer :shock:

Kriz
Topic Starter

#8 , 30 jun 2015 09:12

Bedankt om een meerwaarde te bieden!:)

Terug naar “Kopen”