Nietige verbeterende akte Regist+Hypothecaire overschrijving

X010
Topic Starter

Nietige verbeterende akte Regist+Hypothecaire overschrijving

#1 , 08 jul 2015 08:22

In het kader van een koop van een industriele site bij onderhandse koopverkoopsovereenkomst (welke snel moest gaan - verkoper had dringend geld nodig) ben ik geconfronteerd met een akte van deling waaruit bleek dat verkopende broers de enige eigenaren waren en zich meer dan sterk hebben gemaakt de enige eigenaren te zijn, o.a. bij voorlegging van een duidelijke akte van deling.

Het verlijden van de akte kreeg vertraging ingevolge plichten bij oriënterend bodemonderzoek en de nog openstaande hypothecaire inschrijving in handen van een pandhouder bankier.

In die tijd (buiten de termijn van art. 1423 B.W.) kwamen weduwen (en andere erven) op de proppen met een verbeterende akte waaruit zou moet blijken dat zij mede-eigenaren zouden zijn.

Nu is deze verbeterende akte het voorbeeld van een onduidelijke en nietige akte, bij diverse feiten teveel om op te noemen, zodat ik me beperk.
Eén van de 2 extra opgenomen partijen (weduwen) ter verbeterende akten weigerde de verbeterende akte te ondertekenen en een andere oorspronkelijke bij akte van deling verschijnende partij verschijnt niet meer (was ondertussen overleden).
Bovendien is akte alles behalve duidelijk en voor interpretatie vatbaar, ontbreken huwstelsels, enz.

Ondanks voorgaande (voornaam de nietigheid bij gebrek aan handteken van een eventuele (geciteerde) partij) is deze verbeterende akte overgeschreven ter hypotheekkantoor.
- Hypotheekbewaarder stelt dat zij geen controle maken over de al dan niet geldigheid van een document.
- Registratiekantoren idem-dito verlenen gevolg ongeacht de wettigheid van document, zo staan deze goederen foutief geregistreerd met alle gevolgen.
Het feit dat broers nog kunnen leuren met een akte van deling waarover geen kantmelding bestaat na overschrijving van weliswaar een nietige verbeterende akte doet vraagtekens over het belgisch registratiesysteem ontstaan.

Ik denk dat dergelijke mistoestanden welke onze notarissen en overheidsdiensten niet siert zelfs een ruim artikel verdient in de pers.
Kent iemand van U een eerzaam notaris, of organisme welke zich durft uit te spreken over dergelijke banale beroepsfouten onder notarissen en de nietigheid van verbeterende akte durft bevestigen (uiteraard na inzage).

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

Terug naar “Kopen”