Bod met gesloten omslag

debrockb
Topic Starter

Bod met gesloten omslag

#1 , 26 aug 2015 14:27

Even de situatie schetsen:

We hebben een huis gevonden die we willen kopen, we zijn reeds tweemaal gaan kijken naar de woonst en hebben een bod gedaan van €300.000.

Dit bod werd geweigerd door de verkopers. Een tweede bod werd ingediend door ons van €308.000. Dezelfde dag belt de makelaar naar ons dat dit bod niet voldoende is aangezien ze reeds een hoger bod heeft gekregen van €310.000. De makelaar zegt dat zij echter niet per opbod mag verkopen en organiseert daarom via mail een "bod met gesloten omslag".

Die avond, zoals afgesproken, om iets voor 8u sturen wij ons bod per mail door van €320.000. De makelaar belt om 8u20 om ons te feliciteren. Wij hadden het hoogste bod gedaan.

Nu heb ik reeds drie maal gevraagd om een bewijs te leveren van de andere biedingen. De makelaar heeft gezegd dit door te sturen na de verkoop gesloten was.

De makelaar heeft nog steeds niks verstuurd. Nu vraag ik mij af wat wij het beste doen?

Ik vrees namelijk dat wij bedrogen zijn en dat er namelijk helemaal geen andere bieders waren maar dat de makelaar de prijs enkel wou opdrijven.

Alvast bedankt voor uw advies!
Mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo

#2 , 26 aug 2015 14:36

U hebt uw prijs geboden.
Makelaar is helemaal niet verplicht om bewijs te leveren van het andere bod. u bent anderzijds wel verplicht het pand aan te kopen aangezien uw bod aanvaard is en bindend is.

debrockb
Topic Starter

#3 , 26 aug 2015 14:52

U hebt uw prijs geboden.
Makelaar is helemaal niet verplicht om bewijs te leveren van het andere bod. u bent anderzijds wel verplicht het pand aan te kopen aangezien uw bod aanvaard is en bindend is.
Maw een makelaar mag hierover liegen? Wij hebben op papier staan dat er een gesloten bieding gebeurt. Is er dan geen enkele controle over het feit dat de makelaar hierover kan liegen? Tevens het feit dat de makelaar zegt een bod gekregen te hebben van een andere koper van €308.000 en dat wij, als we het huis willen, hoger moeten bieden lijkt mij een opbod, iets wat bij wet verboden is voor makelaars.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 26 aug 2015 15:36

Maw een makelaar mag hierover liegen? .[/quote]
Dat is niet liegen, dat zijn verkooptechnieken :lol: .

sloeberken

#5 , 26 aug 2015 16:20

[quote]De makelaar zegt dat zij echter niet per opbod mag verkopen en organiseert daarom via mail een "bod met gesloten omslag".
[quote]
Hebt u hier enig bewijs van.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

debrockb
Topic Starter

#6 , 26 aug 2015 17:04

De makelaar zegt dat zij echter niet per opbod mag verkopen en organiseert daarom via mail een "bod met gesloten omslag".
Hebt u hier enig bewijs van.
Neen niet direct, wel indirect via mijn mail dat ik naar haar heb verstuurd.
Daarin heb ik duidelijk vermeld dat dit een bod in gesloten omslag is.

Alvast bedankt voor alle info tot zover.

Blaatpraat

#7 , 27 aug 2015 11:26

Lees dit er eens op na: http://www.cibweb.be/nieuws/bieding-ond ... spelregels

Je makelaar zou dus op voorhand de regels van deze "bieding" moeten bekend gemaakt hebben (al dan niet vermeld op de website) en heeft zich hier aan te houden.
Makelaar bepaalt de regels zelf hierover.

Terug naar “Kopen”