Dag allen,
Onlang hebben mijn echtgenote en ik een bod gedaan voor een huis. Dat bod werd enkele dagen later verhoogd en vervolgens aanvaard. In de advertentie op o.a. de website van het immokantoor stond vermeld dat de woning vrij zou zijn vanaf 01 mei 2016. Dat werd toen ook mondeling bevestigd.
Vrijdag jl. bezorgde de agent de verkoopsovereenkomst aan onze notaris, echter zonder dat we deze zelf hadden kunnen lezen. Ik had de agent meermaals verzocht tot het bezorgen van de overeenkomst, maar dat weigerde hij steeds.
Groot was mijn verbazing toen ik uiteindelijk via de notaris het compromis onder ogen kreeg (gisteren 14/09/15). Naast een hele resem voor ons onaanvaardbare en nooit vermeldde voorwaarden, was de datum plots van 01/05/16 gewijzigd naar 31/05/16? De agent wijzigde dit op zondag 13/09 ook op zijn website (waar dus tot dan 01/05/16 te lezen was). Ook op andere websites wijzigde hij deze voorwaarde. Dit lijkt mij onaanvaardbaar, gezien ons bod gebaseerd was op onze werkelijke ingenottreding, met name 01/05/16.
Mijn vraag is nu of dit wettig is? Mijn gut feeling (helaas beschik ik over 0,0 juridische kennis) zegt dat dit toch niet zomaar kan? Ik heb geen enkel idee wat onze volgende stappen moeten zijn. Ik heb helemaal geen vertrouwen meer in de agent en ben bang dat er nog lijken uit de kast zullen vallen. De huidige verkoopsovereenkomst wordt in ieder geval van tafel geveegd.
We hadden de immo-agent laten weten dat hij ons gisteren mocht contacteren, maar dat is tot op heden nog niet gebeurd.
Nog enkele extra vraagjes:
- Mag ik onderhandelen met de verkoper zelf terwijl het mandaat van de immo-agent nog loopt?
- Ik lees online dat er tussen het aanvaarden van een bod en het tekenen van het compromis een 'redelijke' tijd moet zitten. Hoe wordt dit begrip ingevuld?
Alvast bedankt voor het advies!