Stacaravan in hof vader

Ellydw
Topic Starter

Stacaravan in hof vader

#1 , 26 dec 2015 12:35

Beste

Een huis vind ik te duur en te groot, een appartement daar heb ik meestal geluidsoverlast. Daarom wil ik een stacaravan in mijn vader zijn hof plaatsen. Natuurlijk is mijn pa hiermee akkoord. Hij vroeg zich wel af hoe dat dan zat met de wet. Mag dit? Of ben ik beter dat ik een goedkope bouwgrond koop en daarop een chalet zet?

Alvast bedankt voor de raad.

Groeten

Elly

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 dec 2015 14:02

In een stacaravan zal je je niet kunne domiciliëren. Ook zal de gemeente ermee akkoord moeren gaan.

jef007

#3 , 26 dec 2015 17:26

is hij dan niet gedomicieerd op het adres van de vader?

Reclame

eylis

#4 , 26 dec 2015 17:42

Een adres is gelinkt aan een gebouw dat bij de adminstratieve diensten (van een gemeente bijvoorbeeld) geregistreerd staat als een bewoonbare woning. dus bijvoorbeeld: het adres van je vaders huis staat geregistreerd als "kapoentjeslaan 22 - 1230 Bevergem". Dàt is het adres. Of je nu een tent, een werfkar, een hut of stacaravan in de tuin zet (nog afgezien van het feit dat dat misschien niet mag volgens de richtlijnen van de gemeente) als je daar gaat wonen, woon je in feite bij je vader: dus in de kapoentjeslaan nr. 22. Je kan niet zomaar een nr 22 B uitvinden. Want dan wordt de woning zogezegd opgedeeld in 2 woongedeelten en dat kan enkel maar met bepaalde woningen die daar ook nog geschiklt voor moeten zijn. dus ja, je kan in de stacaravan verblijven en je domicilie plaatsen op de domicile van je vader. Want zijn tuin hoort ook bij zijn huis. Maar je woont in dat geval niet apart voor administratie.

Ellydw
Topic Starter

#5 , 26 dec 2015 18:04

En als ik een bouwgrond koop en daar een chalet of stacaravan op zet en alle voorzieningen heb die ook bij een huis horen?

sloeberken

#6 , 26 dec 2015 18:11

En als ik een bouwgrond koop en daar een chalet of stacaravan op zet en alle voorzieningen heb die ook bij een huis horen?
Denk dat je dat kan vergeten in Belgie.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 dec 2015 18:49

Domicilie kan enkel in een onroerend goed.
Wonen kan u zelfs in een kartonnen doos - als dat uw huis is is dat beschermd als het een permanente plaats is zoals in de grondwet voorzien.
U kan er zich niet domiciliëren en politie/gemeente zal de nodige PV's opstellen wegens inbreuken ruimtelijke ordening - bouwwetgeving - Vlaamse wooncode.
rest zie @sloeberken

eylis

#8 , 27 dec 2015 11:25

Op een woonboot kan je in Belgie NIET je domicilie plaatsen. Je kan enkel de ligplaats huren waarvoor je aan de betreffende stad ook huur moet betalen. Maar er domicileren kan niet. (een boot is geen onroerend goed :-)

artemis

#9 , 27 dec 2015 11:33

Wat dan met mensen die op een boot wonen?
Die hebben meestal ergens een referentieadres.

sloeberken

#10 , 27 dec 2015 12:38

Je bent in de verkeerde richting aan zoeken, huur gewoon een kleine studio.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Kopen”