aankoop huis / ongelijke inbreng (partner A > B), maar loonverschil (B>A)

ellen1853
Topic Starter

aankoop huis / ongelijke inbreng (partner A > B), maar loonverschil (B>A)

#1 , 08 feb 2016 14:13

Hallo,

Wij zijn van plan om een huis te kopen en heb inderdaad reeds verschillende voorbeelden gezien waarbij een ongelijke inbreng is voor de lening van het huis (maar dit is meestal in dezelfde richting als het loonverschil); onze situatie is net iets anders.

Stel volgende situatie:
Partner A: eigen inbreng 140.000 (mits verkoop van appartement, binnen 6 jaar afbetaald + 70.000 op spaarrekening)
Partner B: eigen inbreng 30.000

Voor het nieuwe huis, wil partner A graag appartement verkopen zodat we meer kunnen leggen voor lening van huis.
Het loon is echter omgekeerd:

Partner A (niet gestudeerd, 10 jaar aan het werk) verdient 1700 euro p maand ; Partner B (master, 3 jaar aan het werk) 2600 per maand .
Dus wellicht zal het verschil toenemen qua loon.

Hoe kan je dit best vastleggen?
Indien je toch 50%-50% eigendom wil, is dit dan best via een onderlinge lening van persoon A naar B?
Of ben je gedwongen om verschil in eigendom te hbben door verschillende inbreng (ondanks het verschil in loon?)

Bedankt,
E.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 feb 2016 16:06

Ik zit in een gelijkaardige situatie (zij het niet zo extreem). Hoe wij het geregeld hebben:
1. We hebben beiden een bepaalde eigen inbreng gedaan. het verschil hiervan (ik heb meer ingebracht) is opgenomen in de akte, zodat ik dit bedrag eerst terugkrijg moesten we uit elkaar gaan.
2. Verder is de woning 50/50 verdeeld.
3. Aangezien ik meer verdien dan mijn partner, zijn we overeengekomen dat we beiden een gelijk percentage van ons loon gezamenlijk inbrengen om de kosten te delen. We hebben dus elke een persoonlijke rekening, en elke maand storten we elk 60% van ons loon op de gemeenschappelijke rekening om de lening, boodschappen, electriciteit, gas, water, telecom, verzekeringen etc... te betalen.
4. In pirncipe draag ik dus meer bij in de afbetaling van het huis, maar aangezien we elk 60% op de gemeenschappelijke rekening storten, hou ik ook wel meer geld voor mezelf over dan mijn partner. Dit leek ons een eerlijke manier van werken.

In uw geval zou dit dus betekenen dat partner A €1020 per maand inbrengt en €680 voor zichzelf overhoudt, terwijl partner B €1560 inbrengt, maar wel €1040 voor zichzelf overhoudt...

Uiteraard, als je van mening bent dat partner A maar wat beter had moeten studeren zodat hij / zij ook meer kon verdienen, en dat partner B daar niet moet voor opdraaien, dan kies je ervoor dat zowel partner A als partner B elk €1300 van hun loon afstaan zodat partner A nog €400 per maand over heeft, en partner B €1300. Kan ook... In zo'n geval blijft het huis dan ook 50% van elke partner en heeft elke partner dan ook effectief 50% betaald.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Sirkii

#3 , 08 feb 2016 20:31

Wat mij betreft is wat Gebruiker21 schrijft een "mooie" deal : je akteert verschil in inbreng doch draagt pro-rata je inkomens bij in de gemeenschappelijke kosten. Dit is wat mij betreft een basisgedachte van (wettelijk) samenwonen/getrouwd zijn. De deal is een compromis tussen samen door't leven gaan (pro rata bijdragen) en fractionele scheiding van goederen. Is voor mij dus een "win-win".

Reclame

ellen1853
Topic Starter

#4 , 08 feb 2016 21:48

bedankt voor deze handige tips !

Terug naar “Kopen”