Betaling door notaris na verlijden akte

EddyF
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Betaling door notaris na verlijden akte

#1 , 09 mar 2016 20:16

Op woensdag 02/03 wed de akte van verkoop verleden. Blijkt dat op donderdag 03/03 de kopers een bezwaar indiende bij de notaris aangaande niet aanwezige spulletjes in het appartement. Omwille van dit bezwaar houdt de notaris het geld vast. De koper eist een forfetair bedrag van 350€ of de teruggave van de afwezige spulletjes. Heeft de notaris het recht ons geld in te houden? Kan ik verhaal halen bij de Kamer van Notarissen? Mijn Notaris heeft hem aangemaant om onmiddellijk het geld door te storten. Zonder gevolg. Ondertussen zijn de kopers druk bezig in het appartement met werkzaamheden.
op voorhand dank voor jullie eventuele reacties

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72

#2 , 10 mar 2016 09:58

- over welke "spulletjes" gaat het ?
- waren die spulletjes deel van het verkochte goed (bvb ingebouwde kasten) ?
- hebben jullie die "spulletjes" inderdaad weggenomen ?
- wat kan de koper bewijzen ?

Zolang het bezwaar niet opgehelderd is, heeft de notaris uiteraard het recht om een deel van de koopsom te blokkeren. De volledige koopsom blokkeren gaat evenwel een stap te ver. De beste hulp hierin is uw eigen notaris.
Verwacht echter geen mirakels, de akte is amper een week geleden verleden ...
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

EddyF
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 mar 2016 10:43

De spulletjes betreffen kleine geschenken en nog persoonlijk gerief. Dit is niet echt beschreven. Wel werd door de kopers geuit dat wij zonder bezwaar persoonlijke spulletjes mochten meenemen. Er werden wel foto's genomen waarop deze staan afgebeeld. Het betreft hier: een kleine vaas gevuld met schelpjes, een klein houten bootje, 2 kaarsen, kaarsenhouder voor theelichtjes, decoratief kaarsenhouder, kaarslichtlantaarn,senseo, stofzuiger en kl.rustieke ovalen spiegel(persoonlijke bezittingen) en dekbedovertrek. Ik vindt dit geen reden om het volledige bedrag reeds meer dan 1 week in te houden? Of heb ik heb verkeerd voor?
bedankt voor uw reactie.
Eddy

Reclame

Blaatpraat

#4 , 10 mar 2016 10:57

Mijns inziens zijn dat spulletjes die niets te maken hebben met de woning op zich, en tenzij anders beschreven in de akte behoren deze ook niet toe aan de koper.

Milo72

#5 , 10 mar 2016 11:00

Werd het appartement gemeubeld of incl. inboedel verkocht ? Wat staat hierover in de compromis & de akte ?
In eerste instantie lijken mij dit allemaal roerende goederen, die, tenzij expliciet in de verkoopovereenkomst vermeld, jouw eigendom blijven.

Sowieso is hiervoor het volledige bedrag achterhouden buiten proportie. Maan uw eigen notaris aan zijn collega hier nog eens op aan te spreken.
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

LeenW

#6 , 10 mar 2016 11:01

Het zal er inderdaad vanaf hangen of deze schriftelijk vermeld staan of niet.

Terug naar “Kopen”