Appartement gekocht met verborgen kosten

Nelepele
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Appartement gekocht met verborgen kosten

#1 , 25 mar 2016 17:05

Recent heb ik een appartement gekocht en bij het tekenen van de compromis was er nog geen sprake van grote kosten. Tussen het tekenen van de compromis en de akte is er echter een bewonersvergadering geweest waarin beslist is dat ze grote renovatie werken aan het gebouw gaan uitvoeren, Voor mij persoonlijk zullen deze kosten zo een 4000 Euro bedragen.
Echter heeft niemand mij hier van op de hoogte gebracht; noch de verkoopster, noch de syndicus... En de notaris en vastgoedmakelaar beweren ook van niets te weten en ik denk ook dat dat effectief zo is.
De verkoopster wist bij het tekenen van de akte dat dit in tussentijd beslist is en heeft toch gezwegen.

Kan ik hier iets tegen beginnen? Wie had me eigenlijk op de hoogte moeten brengen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 25 mar 2016 19:49

Heb jij van de notaris niet de nodige documenten gekregen i.v.m. de vergaderingen van de VME? Normaal zou hier ook de uitnodiging van de AV hebben moeten zitten met de voorgestelde agenda.
Mogelijks was er al sprake van deze werken bij de vorige AV, waarbij de syndicus de opdracht kreeg van de vergadering om een studie te laten uitvoeren en bestekken op te vragen.
Natuurlijk niet slim dat je dat zelf al niet opgevraagd hebt aan de verkopers.

naicwill

#3 , 25 mar 2016 21:55

Wet':
Bij een overdracht of aanwijzing van het eigendomsrecht is de verkrijger evenwel verplicht tot betaling van de buitengewone lasten en de oproepen tot kapitaalinbreng waartoe de algemene vergadering van de mede-eigenaars heeft besloten, indien deze heeft plaatsgehad tussen het sluiten van de overeenkomst en het verlijden van de authentieke akte en indien hij over een volmacht beschikte om aan de algemene vergadering deel te nemen."

vermits je niet over een volmacht beschikte om aan de av deel te nemen,ben je niet verplicht tot
Betaling en moet de verkoper dit betalen.
Tenzij je naam Google is, hou op met te doen alsof je alles weet.

Reclame

asperger

#4 , 25 mar 2016 22:13

Stond er iets over volmacht in de compromis?
Is er na de eigendomsoverdracht al een AV geweest?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

naicwill

#5 , 25 mar 2016 22:17

Het is ook mogelijk dat de koper de overeenkomst sluit en dat er in de periode tussen de ondertekening en het verlijden van de authentieke akte nog een algemene vergadering plaatsvindt, waar beslist wordt tot bijkomende kapitaalinbreng. Hier geldt de regel dat deze kosten ten laste zijn van de koper, indien hij over een volmacht van de verkoper beschikte om aan de vergadering te kunnen deelnemen – hij heeft immers de mogelijkheid gehad zijn zegje te doen tijdens de vergadering.

Praktisch: als u uw appartement verkoopt doet u er dus goed aan uw koper een volmacht te bezorgen, eventueel al in het verkoopcontract, als er nog een vergadering zou plaatsvinden voor de authentieke akte – in het andere geval zult u zelf opdraaien voor beslissingen van die AV.
http://quimmo.be/nl/wet-op-mede-eigendo ... artementen

naicwill

#6 , 25 mar 2016 22:33

Advocate Clabots op quimmo'

Vaste datum verkrijgt een eigendomsoverdracht door
- Registratie
- Overlijden van één van de partijen
- Opname van de hoofdinhoud van de onderhandse akte in een authentieke akte.

Nelepele
Topic Starter

#7 , 25 mar 2016 22:47

Deze vergadering heeft plaatsgevonden 3 weken zoiets voordat ik mijn akte tekende.
Ik ben niet uitgenodigd geweest op de AV en mijn verkoopster is ook niet gegaag en heeft aan niemand de volmacht gegeven. Ik heb naar de syndicus gebeld en zij zeggen dat ze alleen maar de wet volgen; de huidige eigenaar inlichten en uitnodigen. De notaris heeft van deze laatste vergadering ook geen verslag meer gekregen ...
Op het verslag van de AV van 2015 stond dat ze een reiniging van de gevel gingen uitvoeren, daar kon ik me ook nog in vinden... Maar nu gaan ze dus renovatie werken uitvoeren en ligt het budget opeens een heel stuk hoger :/

Ik ben nu 2 weken eigenaar en er is geen AV meer geweest in deze periode, tevens heb ik niets van volmacht teruggevonden in de compromis.

Franciscus

#8 , 25 mar 2016 22:55

De verkoper heeft zo wie zo uitnodiging met te bespreken punten en zoiets staat niet in punt allerlei en daarna binnen de maand een verslag gekregen van die vergadering gekregen.

naicwill

#9 , 26 mar 2016 07:41

Verwijderd

Terug naar “Kopen”