Wat is een uitvoerbare grosse van een akte ?

mbbs1024
Topic Starter

Wat is een uitvoerbare grosse van een akte ?

#1 , 31 mar 2016 22:44

In een verkoopakte van een huis staat dat de vorige eigenaar er nog mag in blijven tot een bepaalde datum.
en dat na die datum de nieuwe eigenaar het recht heeft om de vorige eigenaar eruit te laten zetten door "de eerste daartoe opgevorderde
gerechtsdeurwaarder, zo nodig met behulp van de openbare macht, op eenvoudig vertoon van een uitvoerbare grosse van de akte'

Betekent dat dat de nieuwe eigenaar met de verkoopakte naar een deurwaarder kan stappen en hem vragen om de vorige eigenaar
eruit te gooien, zonder nog eerst bij de rechter te passeren ?
Op welke termijn kan een deurwaarder dat dan uitvoeren, en voor wie zijn de kosten ?

Stel, de datum is 31mei, kan ik dan indien het huis niet vrij is, op 1 juni via de deurwaarder het huis vrijmaken en erintrekken ?

Waarom worden zulke dingen niet in verstaanbare taal in zo een akte geschreven ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 31 mar 2016 23:42

Deurwaarder is gemachtigd om na de bepaalde datum de woning te ontruimen.
U zal de kosten moeten voorschieten, dit kan de deurwaarder terug vorderen van de tegenpartij.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mar 2016 23:47

Tja in elk beroep heeft men woorden en uitdrukkingen die eigen zijn aan dat beroep.

https://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q= ... FARZnqSQKQ

Reclame

mbbs1024
Topic Starter

#4 , 01 apr 2016 20:45

Alvast bedankt, maar toch nog een vraag:
De akte werd door de notaris opgestuurd, is dat dan tevens die grosse, of is dat nog een apart document ?

Als ik de link van Franciscus volg zie ik
Wanneer Uw uitvoerbare titel bestaat uit een notariële akte zult U de grosse hiervan via de instrumenterende notaris hebben ontvangen nav. het verlijden van de akte (of enige tijd daarna).

Wetteksten mogen blijkbaar niet al te duidelijk zijn voor een normale mens, anders zouden een hoop advokaten geen werk meer hebben.
En toch wordt iedere Belg verondersteld van de wet te kennen ????

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 apr 2016 09:07

Hier al een aandachtig lezen:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Authentieke_akte
Dergelijke vreemde woorden worden in officiële stukken doorgaans gebruikt om geen andere betekenis te kunne geven aan het woord. Daarom zijn de bewoordingen van wetten en akten soms zo onverstaanbaar, maar doorgans kan je geen andere betekenis geven dan dewelke de opsteller ervoor bedoelde.

mbbs1024
Topic Starter

#6 , 02 apr 2016 10:32

In die link zie ik
Het notarisambt maakt onderscheid tussen minuut– en originali-akten. De minuutakte blijft onder berusting van de notaris en wordt in zijn protocol (archief met de gezamenlijke akten) opgenomen. De originali-akte (of brevetakte) wordt na het opmaken daarvan aan partijen uitgereikt.
....
Naast het uitgeven van afschriften kan de notaris ook een grosse afgeven van de minuutakte. Een grosse is een uitvoerbaar afschrift dat in de plaats van de minuut wordt gebruikt om rechten en plichten te bewijzen. De grosse heeft hetzelfde hoofd en slot als de grossen van de vonnissen van de rechtbanken. Het levert een executoriale titel op voor de vorderings- of zekerheidsrechten die uit de akte blijken. Die rechten kunnen met een grosse rechtstreeks worden afgedwongen zonder tussenkomst van de rechter. Afschriften en grossen worden door de notaris uitsluitend afgegeven aan belanghebbenden.

Als ik het dus goed begrijp heb ik nu de originali akte gekregen, en moet ik de grosse bij de notaris opvragen als de vorige eigenaar er niet op tijd uit is en ik hem er door een deurwaarder wil laten uitzetten ?

Enig idee hoelang het duurt eer een notaris die grosse aflevert, en wat is de reaktietijd van een deurwaarder ?
om te weten hoelang op voorhand ik dat moet opstarten.

sloeberken

#7 , 02 apr 2016 11:00

De grosse is het officiële afschrift (kopie) van een vonnis, notariële akte of ander ambtelijk stuk.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Kopen”