verzwegen hoogstwaarschijnlijke onteigening bij verkoop huis

babipsylon
Topic Starter

verzwegen hoogstwaarschijnlijke onteigening bij verkoop huis

#1 , 05 apr 2016 20:33

Beste

Ik zou hier graag eens een tweede mening vragen voor de volgende zaak:

Mijn zus heeft onlangs het compromis getekend en het voorschot betaald voor een huis, waar nu van blijkt dat het hoogstwaarschijnlijk zal onteigend worden wegens verbreding van de weg. De plannen daarvoor bestaan al langer, maar een definitieve versie is nog niet goedgekeurd door het gewest/vlaanderen, al zijn bepaalde zaken wel al beslist (weet niet juist welke, maar de onteigening nog niet, al is het 100% zeker dat die er gaat komen) in praktijk. De verkoper en het immokantoor waren hier zeker van op de hoogte, er is bewijs dat de verkoper op de infoavonden over de mogelijke onteigeningen aanwezig was etc. Die informatie is dus bewust achter gehouden. Zeer bewust zelfs, want in het compromis wordt er zelfs letterlijk vermeld dat enkel een definitief onteigeningsplan de verkoop ongeldig maakt, waar in een standaard compromis dit ook geldt voor nakende onteigeningsbesluiten etc. denk ik.
De akte zou in mei getekend moeten worden, maar mijn zus wil uiteraard volledig afzien van de aankoop. Volgens haar notaris kan de verkoop ongedaan gemaakt worden wegens "ter kwader trouw" zonder verlies van voorschot, registratierechten, boetes, ... .

Wat is jullie idee hierover? Welke begrippen/wetteksten zijn hier relevant? En, in het erste geval, krijg je je aankkoop som 100% terug van de Vlaamse overheid bij onteigening?

Mvg

r

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 apr 2016 09:18

Hoe komt het dat uw zus dat niet wist? Dat is toch één van de eerste zaken die je onderzoekt bij de aankoop van een woning: mag ze er wel staan, in welk gebeid ligt ze, zijn er geen bouwovertredingen; enz.. Met slechts 1 bezoek aan het gemeentehuis had ze dat alles geweten. Je zou klacht kunnen neerleggen bij het BIV tegen de makelaar..

Super0072
Juridisch actief: Nee

#3 , 06 apr 2016 11:19

Had je zus het compromis voor het tekenen laten nalezen door een zelf gekozen notaris?

Ik heb dit gedaan, en deze duidde verschillende zaken aan in dat compromis wat veranderd moest worden om alles voor mij wat "beter" te maken.

Reclame

Terug naar “Kopen”