kopers huis doen moeilijk

sebio1987
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

kopers huis doen moeilijk

#1 , 17 apr 2016 23:50

Dag allemaal, we hebben in december ons huis verkocht. De compromis is toen getekend en eind april wordt de akte ondertekend maar we blijven nog in ons huidig huis wonen tot eind juni aangezien we pas eind juni in onze nieuwe woning kunnen intrekken. Intussen zijn onze kopers nog eens langsgekomen om te komen opmeten en toen ze buiten gingen kijken, zagen ze een barst in de muur die ze ervoor niet gezien hadden. We hebben deze barst nochtans nooit verdoezeld (er stond een tafel tegen de muur maar de barst liep ook door boven deze tafel). Nu kregen we te horen dat wij nagelaten hebben om dit te vertellen en dat, als er veel kosten aan komen, deze door ons betaald dienen te worden. We hebben contact opgenomen met onze notaris die dit tegenspreekt. Bij het tekenen van de compromis wordt er nl uitgegaan dat de kopers het goed nauwkeurig bekeken hebben.. de koper heeft me laatst trug gebeld met de mededeling dat hij graag met een expert langskomt om die barst te onderzoeken, wat wel 450€ zou kosten. Het spreekt nu toch voor zich dat deze kosten niet voor ons zijn, toch?
We hebben het gevoel dat ze alles willen uitmelken. Zo vragen ze ineens ook een hogere bezettingsvergoeding aangezien wij vragende partij zijn voot de maand juni, en dat terwijl het eerste bedrag al vrij hoog was. Nu gaat t om een bedrag van 1000€ voor de maand juni. is dit normaal? Ik vind dit althans niet logisch. Zij vinden van wel, daar zij die maand ook al een hogere lening betalen voor een huis waar ze nog niet in kunnen wonen... ik vond het bedrag van 750 al genoeg voor een huis waarvan we geschat hadden dat de huur zo n 500a600€ zou bedragen. We vinden het heel vervelend dat ze t op deze manier aanpakken, en vooral vanuit de uitleg "we zijn in het verleden al te vaak bescheten geweest dus willen niet weer met dat gevoel komen te zitten". 1. Is dat onze schuld dan? En 2. Moeten wij dan met een bescheten gevoel achterblijven?
Ik weet niet goed hoe we dit verder moeten aanpakken. Tips zijn welkom. Mvg Liesbeth

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 18 apr 2016 07:06

heb je een overeenkomst over de bezetting die op papier staat (bvb iets over die 750 euro)? Zoniet zijn ze niet verplicht om dit toe te staan en kunnen jullie op die manier in de problemen komen.

Sperwer87

#3 , 18 apr 2016 07:10

Veel hangt af wat er in de compomis stond: als je dit vooraf hebt besproken, zowel de data als het bedrag is er weinig discussie mogelijk. Is het pas achter de compromis dat je vragende partij bent om er langer in te wonen dan mogen ze vragen wat ze willen. De normale marktwaarde speelt dan geen rol gezien de situatie dat jullie weinig keuze hebben waardoor de prijs automatisch stijgt.

Was die scheur er al moet je met niks inzitten tenzij de compromis iets anders vermeld. Maar tegenwoordig staat er daar standaard in dat ze het goed kopen met alle gebreken.

Reclame

Sirkii

#4 , 18 apr 2016 08:59

Kosten voor expertise zijn voor de koper. Zoals al geschreven : barst was zichtbaar dus geacht gekend te zijn door de koper.

Qua bezetting : indien hiervan niets opgenomen is in de compromise sta je zwak in de onderhandeling. De koper kan simpelweg de uitvoering van het compromis eisen (=sleuteloverdracht bij tekenen akte zoniet blijft de koopsom tot dan geblokkeerd bij de notaris. Dat jij rekent op dat geld om facturen te betalen doet niets ter zake)

Dat een bezettingsvergoeding significant hoger is dan de normale huur is de logica zelve; je verkrijgt tenslotte de gunst om in je verkochte woning te Mogen blijven. Zelf zou'k als koper een maandelijks stijgend bedrag vorderen (bv starten met 1.000€ en elke maand 100€ meer)

Bekijk het alternatief van het huren van een container om je meubels in te stockeren en zelf een paar maanden een vakantiewoning in de buurt te huren; 't Is laagseizoen dus er staat veel vrij.

mava105

#5 , 18 apr 2016 09:08

Daarom best bij ondertekeing van de akte een ingaande PB opmaken voor die 2 maanden dat jullie er nog in blijven. Zo kunnen ze niet meer "onvoorzien en onopgemekte " schade claimen al jullie er uit gaan.

Gebruiker21

#6 , 18 apr 2016 09:56

Indien er over de bezettingsvergoeding niets afgesproken is, lijkt het me voor de topic starter "strategisch" het beste om "mee te gaan" in de kopers hun verhaal wat die barst betreft. Als de topic starter nu reeds gaat zeggen dat hij de kosten voor die expert niet zal betalen, is de kans groot dat de bezettingsvergoeding fors zal stijgen om dit bedrag te compenseren. Dus best er alles aan doen om de bezettingsvergoeding binnen de perken te houden, en eens de woning verlaten is, de koper laten sudderen in eigen vet.

Maar belangrijk is dus idd om te weten water op papier staat ivm de bezettingsvergoeding?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#7 , 18 apr 2016 10:44

Moest ik als koper voor dergelijk situatie komen, dat de verkoper er langer wil blijven, zou ik van mijn notaris eisen dat er een waarborg vastgezet word van €10.000.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Gebruiker21

#8 , 18 apr 2016 11:03

Moest ik als koper voor dergelijk situatie komen, dat de verkoper er langer wil blijven, zou ik van mijn notaris eisen dat er een waarborg vastgezet word van €10.000.
Daar heb je ook een punt.

Topic starter kan best eens laten weten wat er nu al dan niet op papier staat in verband met die bezettingsvergoeding (en eventueel andere voorwaarden om nog even in de woning te blijven), denk ik...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mjers

#9 , 18 apr 2016 13:49

Beste Liesbeth,

Staat er iets op papier ivm die bezetting?
Graag antwoorden op deze belangrijke vraag...

Zoniet, staat u zwak...

Die koper heeft een informatieplicht. Hij moet bewijzen dat u met opzet die barst hebt verborgen tijdens zijn bezoek. Kan hij dat niet bewijzen, dan heeft hij geen enkele kans om de kosten die hieruit volgen op u af te schuven.

Hij koopt het goed in de staat waarin het zich bevindt, met alle zichtbare-en onzichtbare gebreken. Enkel indien u "ter kwade trouw" was, kan hij juridische stappen tegen u ondernemen ivm de gebreken.
Maar in dit geval kan hij dit absoluut niet, dus geen zorgen in maken.

mava105

#10 , 18 apr 2016 15:51

Had TS die barst zelf al vroeger gezien? Hoe lang is ze er al? Hoe breed is die barst? Loopt ze schuin? Als ze er al lang is , bekijk ze dan eens met een loep. Mogelijks zitten er zelfs verfresten IN die barst, hetgeen bewijst dat ze er al lang is.
Heb zo ooit een zaak gehad met een buurman die bij zijn verzekering een schadeclaim indiende voor diverse duizenden €, omdat hij zogezegd schade had na verfraaingswerken (geen verbouwingen) door mij. Ik heb dat aangegeven aan mijn verzekering, alhoewel ik zelf geen schade kon vaststellen buiten een paar kleie bastjes. Mijn verzekering stuurde een expert, Buurman zijn verzekering ook een expert. Na een KORTE rondgang bleek al duidelijk dat er helemeel geen schade was. In de meeste barstjes werden verfsporen aangetroggen van vroegere schilderwerken. Gevolg: buurman kreeg noppes, en werd zelfs later door zijn verzekering de deur gewezen.

JPV

#11 , 19 apr 2016 07:24

Naicwill, het is niet de bedoeling van dit forum om mensen met links zelf te laten zoeken. Dat is misschien jouw manier van werken, maar niet deze die wij willen. Gelieve dus je manier van linken aan te passen.

Topic wat opgekuisd, vanaf nu graag terug OT.

sebio1987
Topic Starter

#12 , 19 apr 2016 20:32

Bedankt voor de reacties. Er staat inderdaad iets op papier ivm april en mei, nl de vergoeding van 750€. Juni was mondeling afgesproken (waarom? goede vraag.. we gingen er een beetje van uit dat het enige probleem ging zijn dat de notaris de akte op tijd rond kreeg.. niet bij nagedacht dat onze verkopers ook niet dadelijk uit hun huis konden). Ze zijn alvast akkoord gegaan met juni. Eerst voor een bedrag van 850€ (het verschil tussen 1000€ en de 750€ gedeeld door 2 ongeveer) maar toen ze dan thuis waren, kwamen ze hierop terug en maakten ze er 1000€ van. Maar goed... hier hebben we ons al bij neergelegd.

Diezelfde dag hebben ze die barst opgemerkt. De tafel stond er niet meer tegen - we hebben dit ook nooit proberen te verdoezelen.. ons was gezegd dat dit geen probleem was .. aangezien we van plan waren om in die muur een groot schuifraam te steken, hebben we daar ook nooit een punt van gemaakt of zo ervaren; laat staan dat we dit voor kopers moesten bedekken! zij blijven erbij dat ze dit noooit hadden kunnen zien.. wat apekool is want er loopt een barst boven de buitendeur, en de barst achter de tafel loopt nog zijwaarts door (ver naast de tafel, idem boven de tafel).
Ze zijn van mening dat we dit hadden moeten zeggen. Wij hebben nochtans geen rondleiding gegeven, maar onze makelaar en wij weten niet wat er al dan niet gezegd is tijdens de rondleiding.. Ze doen hier heel lastig over. kortom... 't is vervelend he! En we zijn zeker niet ter kwader trouw. En ergens weten ze dit wel. Ze gaven al aan dat ze zin hebben om de koop af te blazen en die 20.000€ boete te betalen, want hadden ze op voorhand van die barst geweten hadden ze 't huis nooit gekocht. k heb hierop geantwoord dat ik het jammer vind dat ze hier zo over denken. Zeker aangezien de kosten zeker niet oplopen tot 20.000€ !!!! Achja, ik lig er niet meer van wakker. Onze notaris heeft ons nogmaals gerustgesteld, alsook onze makelalar (die nota bene vandaag ook opgebeld is door de notaris van onze kopers maar ook die bevestigt dat 't een zichtbaar gebrek is.
't toppunt van al is dat deze mensen enorm gefrustreerd reageren omdat ze in hun vorig huis ook zo'n zaken hebben meegemaakt. Hm.. Over wie zegt dit dan meer? Ze hebben dan precies hun les er niet uit geleerd? wij hebben alvast een kenner meegenomen naar ons nieuw huis om het volledig te laten nakijken op structurele problemen..

sebio1987
Topic Starter

#13 , 19 apr 2016 20:36

en we kregen ook te horen: "ja wat moesten we dan doen? wwe gaan toch niet vragen of jullie de tafel opzij schuiven eh??" euuhh? jawel! zeker als je de barst in diezelfde muur opmerkt??? De mensen die voor hen waren komen kijken naar 't huis hebben dit ook gevraagd. Geen enkel probleem van gemaakt!

Machja.. kep allang door dat ze boos zijn op zichzelf dat ze dit gemist hebben en ze dit op ons willen afschuiven. Maar we staan volledig in ons recht is ons gezegd, hoewel zij bljiven volhouden van niet (ze beweren zelfs dat de advocaat en hun notaris dit gezegd heeft.. Ook larie!

Sirkii

#14 , 19 apr 2016 20:43

en we kregen ook te horen: "ja wat moesten we dan doen? wwe gaan toch niet vragen of jullie de tafel opzij schuiven eh??" euuhh? jawel! zeker als je de barst in diezelfde muur opmerkt??? De mensen die voor hen waren komen kijken naar 't huis hebben dit ook gevraagd. Geen enkel probleem van gemaakt!

Machja.. kep allang door dat ze boos zijn op zichzelf dat ze dit gemist hebben en ze dit op ons willen afschuiven. Maar we staan volledig in ons recht is ons gezegd, hoewel zij bljiven volhouden van niet (ze beweren zelfs dat de advocaat en hun notaris dit gezegd heeft.. Ook larie!
Zen blijven. Alles komt normaliter in orde. Sta wel op uw strepen (in respect met wat afgesproken is) qua bezettingsduur etc.

De meeste (niet alle) barsten zijn immers "normaal"

mjers

#15 , 19 apr 2016 21:11

U hebt de wet aan uw kant. Maar ik het gevoel dat u dat al weet... Bij deze nogmaals de bevestiging

Terug naar “Kopen”