vertraging in levering

alfavito
Topic Starter

vertraging in levering

#1 , 15 jun 2016 18:09

Dag allemaal

Ik heb een bouwonderneming en heb een tijd geleden een stelling besteld in Polen die uiterlijk op 1 mei geleverd moest worden. Zij hebben mij die pas op 10 mei geleverd, waarbij de nodige technische documentatie nog later (gisteren pas) geleverd werd. Aangezien deze stelling voor zeer belangrijke project hier diende, moet ik wegens die vertraging mijn twee andere aannemingsovereenkomsten opzeggen en de werkers sturen naar deze project om vertraging in te halen. Hierdoor heb ik 10% + 10% opzegvergoeding moeten betalen. Aangezien die Poolse firma echt niet meewerkt en weigert te communiceren, ben ik van plan om mijn verlies bij hen via de rechtbank te recupereren.

Kan ik bij hen die 10+10% betaalde schadevergoeding vorderen + geld die ik kon krijgen volgens die opgezegde overeenkomsten? Of hoe ziet het eruit? Ik begrijp dat volledig bedrag zou ik nooit kunnen krijgen van de rechtbank maar ik wil ten minste de door mij betaalde opzegvergoeding terug ontvangen.

Er was geen overeenkomst, wel een offerte, de leveringstermijn werd afgesproken via email + ik heb geen ingebrekestelling naar Polen gestuurd, enkel telefonisch aangemaand.

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 15 jun 2016 20:12

Niet slim een stelling te bestellen met levering zo kort voor aanvangsdatum van de werf, en dan nog in een ver land.
Bouw altijd toch een buffer in voor onvoorziene zaken.
Het geld dat je hiermede uitspaarde kan je nu besteden aan het betalen van de boetes.

alfavito
Topic Starter

#3 , 15 jun 2016 20:52

Niet slim een stelling te bestellen met levering zo kort voor aanvangsdatum van de werf, en dan nog in een ver land.
Bouw altijd toch een buffer in voor onvoorziene zaken.

buffer was meer dan 3 weken, meer dan genoeg dacht ik. ik huurde in 100% van de gevallen stelling in Belgie maar het kostte tevens veel dus heb besloten om die gewoon aan te kopen + heb een zakenpartner in Polen die materialen altijd levert en die beloofde alles te regelen.

Het geld dat je hiermede uitspaarde kan je nu besteden aan het betalen van de boetes.

Bedankt voor UW advies

Reclame

sloeberken

#4 , 15 jun 2016 20:56

Als je geen duidelijke afspraken op papier hebt behalve een offerte, weet ik niet wat je hier kan aan doen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

alfavito
Topic Starter

#5 , 16 jun 2016 10:55

Als je geen duidelijke afspraken op papier hebt behalve een offerte, weet ik niet wat je hier kan aan doen.
email is toch bindend, niet?

alfavito
Topic Starter

#6 , 16 jun 2016 10:58

email is toch bindend, niet?

Lanox

#7 , 16 jun 2016 12:23

Wat staat er in de algemene voorwaarden van de tegenpartij?

Gebruiker21

#8 , 16 jun 2016 16:10

Stelling is gekocht in Polen. Is hier dan de Belgische wetgeving van kracht?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

sloeberken

#9 , 16 jun 2016 16:36

Nee de Poolse wetgeving.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

alfavito
Topic Starter

#10 , 04 jul 2016 16:20

ik heb ondertussen Poolse advocaat gecontacteerd, die zegt dat de afspraak over leveringstermijn in email altijd bindend blijft voor de partijen. vreemd dat dit in Belgie dit niet het geval is

Terug naar “Kopen”