Bouwgrond op naam van mijn vriend/toekomstige

Tandje
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bouwgrond op naam van mijn vriend/toekomstige

#1 , 15 jun 2016 22:34

Hallo!

Ik wou graag een paar antwoorden of advies, maar Eet niet goed in welke categorie dit moet komen. Dus dan maar hier.

Mijn vriend en ik zijn al een tijd op zoek naar een bouwgrond, maar aangezien we een groter stuk zoeken, is dit bijna niet betaalbaar.
Zijn ouders hebben een bouwgrond en stelden voor dat we deze kochten.
Wel we... Even de situatie schetsen.

Mijn vriend heeft twee zussen. De papa zegt bijvoorbeeld dat de grond 150 000 euro waard is. Dan moeten wij ( mijn vriend en ik) de prijs is drie delen en elke zus een derde uitbetalen. Dat wil zeggen dat de grond die we kopen 50 000 aan elke zus is, dus kost hij ons 100 000 euro.

Maar! De ouders willen de grond alleen op hun zoon zijn naam. Dus dat zou zeggen dat ik afbetaal voor een grond die niet van mij is.

Binnenkort gaan we naar de notaris om dit allemaal te bespreken maar ik wil toch voorbereid zijn.

Zijn hier clausules voor? Ik wil niet betalen voor iets wat niet van mij is.
Wat als we hier een huis op bouwen en we gaan uit mekaar? Of mijn vriend komt te overlijden?
Wat als we kinderen hebben?

Welke dingen moet ik zeker zeggen bij de notaris zodat ik me ook niet in het zak laat zetten?
Ze willen hun zoon indekken, maar ik wil toch ook mijn eigen indekken. En als we dit allemaal vastleggen en we trouwen, is dan alles toch 50/50 of niet?

Nog dingen waar ik aan moet denken?

Bedankt alvast...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 15 jun 2016 22:54

Huis volgt grond, dus u zou dan enkel eigenaar zijn van de bakstenen. Ik zou de grond dus op beide namen laten zetten (voor of na het huwelijk) of voort zoeken naar iets anders.

Joeri_J

#3 , 16 jun 2016 09:59

Grond = 150.000
Dus u vriend heeft 50.000
zijn 1ste zus heeft 50.000
zijn 2de zus heeft 50.000

Er moet dus van uw vriend 100.000 naar de zussen gaan om de volledige grond te verkrijgen (op zijn naam)
vervolgens heeft u vriend dus een grond van 150.000

Als u mede eigenaar wilt moet u dan vervolgens 75.000 aan uw vriend.

Dus u betaald 75.000 en uw vriend 25.000,
samen 100.000 voor de 2 zussen en dan is de grond van beide.

Of u dit nu in 1 transactie doet of in 2 hier kan u zelf kiezen.

Als de ouders (huidige eigenaar) het niet toelaten om een transactie te doen naar beide namen,
dan kan u dit via een 2de stap doen.
Dan heeft u enkel het akkoord van uw vriend nodig (die dan volledige eigenaar is)

Zoals gezegd volgt het huis de eigenaar van de grond...

Een huwelijk (met inbreng, langs uw kant van geld, langs zijn kant van grond) kan de 2de transactie goedkoper maken...

Bespreek dit dus ook zeker met uw vriend wat hij wenst/niet wenst...
(en zeker dus niet betalen zonder eigenaar te worden!)

Reclame

Kali

#4 , 16 jun 2016 10:45

Opgelet doordat deels waarschijnlijk via schenking zal gebeuren (1/3e van u vriend), kunnen de ouders wel in de akte laten zetten dat de grond niet mag ingebracht worden in gemeenschap en niet mag vervreemd worden enz.

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 jun 2016 11:39

Allemaal zeer terechte opmerkingen hierboven. Persoonlijk zou ik nooit akkoord gaan met een voorstel waarbij ik niet ontegensprekelijk voor de helft eigenaar wordt van de bouwgrond...

Ook niet te veel rekenen op "dat regelen we later wel", of "ik koop me daarna dan wel voor de helft in", want tussen "nu" en "daarna" kan er vanalles gebeuren...

Dus zoals gezegd: bespreek dit met uw vriend. Meld hem dat jij toch ook voor de helft eigenaar van de grond wenst te zijn. Daar zou hij normaal gezien toch begrip voor moeten opbrengen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Kopen”