BESTEMMINGSWIJZIGING (gebouw opsplitsen)

cokamie
Topic Starter

BESTEMMINGSWIJZIGING (gebouw opsplitsen)

#1 , 17 jun 2016 13:26

Mijn zoon en vriendin, wensen in Anderlecht een appartement te kopen .

Gedurende de eerste besprekingen zijn er items besproken die mij verontrusten, waarover graag uw mening alvorens te kunnen overgaan tot een definitieve aankoop.

Gegeven: het betreft "VERKOPEN / AANKOPEN van een ZOLDERVERDIEPING" dat nog niet is vergund als appartement, (MAAR ... tevens bestaand EN huidig verhuurd als appartement...zie advertentie ...).
Ter verduidelijking. Naar mijn eigenste gevoel, verkoopt de verkoper het onroerend goed als een zolderverdieping om aan de wettelijke verplichtingen te kunnen ontkomen, maar daarentegen verhaalt hij al zijn verplichtingen op de koper met betrekking tot de bestemming "appartement".

Vragen:
1) Zodoende vermoed ik, dat een bestemmingswijziging moet worden aangevraagd via de dienst vergunningen ... klopt dat? Gaat het om een meldingsplicht of dient daadwerkelijk een vergunningsaanvraag te worden ingediend? (bouw - en milieuvergunningsaanvraag); Dient een architect te worden aangesteld als er geen structurele of dragende verandering nog moeten worden uitgevoerd?

2) Moet de bestemmingswijziging gebeuren VOOR het verleiden van de notariële akte? Zo ja, wie is in huidig geval verplicht de vergunningsaanvraag uit te voeren ... de koper of de project-verkoper (=> hij beweert niet de eigenaar te zijn van het gebouw);

3) dient de project-verkoper over een handelsregisternummer of BTW nummer te beschikken? Ik dacht van wel... waar kan ik die terugvinden? ... opzoeken? ... opvragen? Waar kunnen we gegevens opvragen of deze verkoper een betrouwbare partner is?

4) Waar kunnen wij de "eigendomsakte" opvragen? Er is weinig of niets bekend over het gebouw: namelijk de bouwdatum, historiek van het gebouw, enz. Is er of dient een kadasternummer voor het hoofdgebouw of een afzonderlijke voor het appartement te worden aangevraagd?

5) dient voor het betreffende gedeelte volgende attesten te zijn uitgevaardigd alvorens opmaak notariële akte: (de verkoper beschikt over geen enkel attest ... omdat het nog niet is vergund als appartement ... maar het wordt wel huidig verhuurd als appartement!)
a) EPC attest;
b) bodemattest;
c) woningbrandverzekering;
d) keuringsattest elektriciteit,
e) keuringsattest verwarmingsketel.

6) Hoe en waar kunnen we de volgende items opvragen EN laten acteren; dat de eigendom:
a) vrij en onbelast verkocht wordt,
b) vrij van bouwinbreuk,
c) vrij van ondergrondse inneming,
d) vrij van verschuldigde achterstallen,
e) vrij van hangende gerechtelijke procedures.

7) het appartement wordt momenteel verhuurd .... Echter zijn de nutsvoorzieningen (gas, elektriciteit, water) nog niet afgescheiden van de hoofdverdeler. De project-verkoper wil dit maar laten uitvoeren NA het verleiden van de notariële akte. Kan dat? Moet hij dat niet eerst in orde brengen EN laten keuren, alvorens te kunnen overgaan tot de notariële verkoop?

8) Binnen welke wettelijke periode na het verleiden van de notariële akte, dient de domicilie te zijn uitgevoerd op de nieuwe woonplaats?

Ik hoop dat u mij kunt bijstaan in mijn zoektocht?
Alvast van harte gegroet en bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jun 2016 15:18

Lijken mij nogal veel beloftes die pas zullen worden nagekomen NA verlijden van de akte. Zou toch zeer voorzichtig zijn en alles duidelijk laten vermelden in de notariele akte, met eventueel nalatigheidsvergoedingen per dag/week/maand dat ze niet werden uitgevoerd.

Sirkii

#3 , 17 jun 2016 22:34

Als verkoper heeft hij er alle belang bij dat al die papieren in orde zijn want dit verhoogt de vraagprijs. Dit stinkt dus naar potentiele oplichterij (voorschot cashen en met de noorderzon verdwijnen)

Ga langs bij stedebouw in Anderlecht om uitsluitsel te krijgen. Betaal zeker geen voorschot aan de verkoper doch deponeer het bij uw notaris bij t opstellen van de compromis (als je t al zou willen kopen)

Als het geen aparte wooneenheid is zal een akte niet lukken.

Reclame

Terug naar “Kopen”