Clausule opnemen bodemverontreiniging

springding
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Clausule opnemen bodemverontreiniging

#1 , 21 jun 2016 11:33

Hallo,
Ik zou graag een grond kopen (met een oud huis erop met de bedoeling te slopen en nieuwbouw te zetten).
Voor deze grond is een blanco bodemattest afgeleverd (geen gegevens bekend).
Echter heb ik mijn twijfels bij de oude mazoutton die er nog staat en de hoeveelheid bussen met sproeistoffen die er nog staan. Mijn ergste bezorgdheid is dat ik later op een matige of zware bodemverontreiniging zou uitkomen. Bedoeling is het compromis te tekenen en vervolgens op een aantal plaatsen een boring te laten doen om de bodem te laten testen. Ik ben echter op zoek naar een juridisch tekstje dat we kunnen opnemen in het compromis, dat indien er zou blijken dat er matige of sterke verontreiniging zou zijn het contract nietig is en er dus geen bijkomende kosten zijn voor kandidaat koper (voor mezelf dus). De kosten van de boring zelf ben ik bereid te dragen, aangezien ik liever nu een kleine som betaal dan later in de problemen te komen omwille van een dure sanering.
Ik heb al eens op internet gezocht, maar nog niets gevonden wat ik kan gebruiken. Ben niet zo zeer thuis in die juridische formuleringen, ben al lang blij als ik begrijp wat er staat, laat staan dat ik zelf zo iets zou kunnen schrijven.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 21 jun 2016 12:30

Uw notaris kan hier helpen met het opmaken van de compromis.
Die bodemattesten zijn gewoon een geldklopperij van de overheid. OVAM kent enkel die bodemverontreinigingen waarvoor ze al eerder moesten tussenkomen wegens klachten, of voor zaken waarvoor vroeger een bouwtoelating is gevraagd. Zeker in 95 % van de afgeleverde bodemattesten staat dat ze geen weet hebben van enige verontreiniging. Het is geenszins een waarborg, want als je een paar maanden later begint met verbouwingen, kan je gerust een lekkende tank aantreffen.

Lanox

#3 , 21 jun 2016 12:36

De kans is zeer groot dat (als de verkoper een beetje verstand heeft) de verkoper dit gaat weigeren, zelfs indien u de kosten op u neemt, en zelfs als de verkoper zeker van zijn zaak is dat hij zelf geen verontreiniging heeft veroorzaakt.

Vanaf dat zou vast gesteld worden dat er bodemverontreiniging is, moet de verkoper dit meedelen aan potentiële kopers en zit hij dus met een waardevermindering van zijn grond, zelfs als hij zelf niet de oorzaak is of verantwoordelijkheid ervan draagt.

Reclame

Terug naar “Kopen”