ontbinding compromis wegens tegenstrijdigheden met akte

Carmenita
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

ontbinding compromis wegens tegenstrijdigheden met akte

#1 , 23 jun 2016 11:50

Ik heb begin maart de compromis ondertekend voor een bouwgrond. Vooraf heb ik schriftelijk en expliciet aan de koper gevraagd wat de erfdienstbaarheid precies inhoudt die er op rust. Er is sprake van een doorgang voor tweewielersverkeer en voetgangers vanuit twee achtertuintjes. De verkoper heeft mij een uittreksel gestuurd uit de akte van één van de betrokken huizen. ik heb dit woordelijk overgenomen en als opschortende voorwaarde vermeld in mijn bod: dus doorgang voor tweewielersverkeer en voetgangers. In de compromis wordt dit ook zo geformuleerd. De tekst van die ene akte wordt aangehaald met de vermelding dat de erfdienstbaarheid voor het andere huisje hetzelfde is. Nu meer dan drie maanden later, lees ik in het stedenbouwkundig attest dat er sprake is van een erfdienstbaraheid van 3 meter (breedte). Iets wat volgens alle bronnen die ik heb geconsulteerd een oprit voor een auto is.

Ik meld aan mijn notaris dat dit toch een vergissing moet zijn. 3 meter is te veel voor tweewilersverkeer en voetgangers. Hij sust mij eerst nog door te zeggen dat een eigernaar geen rechten kan ontlenen aan een stedenbouwkundig attest, maar ik houd het been stijf dat er dan een ander stedenbouwkundig attest moet worden opgevraagd. Een paar uur daarna telefoon van notaris: in de akte van het tweede huisje is wél sprake van 3 meter. Dat ontdekt de notaris dus ook drie maanden na het ondertekenen van de compromis. Ik zou beschaamd zijn. Waar worden die mensen eigenlijk voor betaald? En waar kun je je verhaal kwijt wanneer ze hun werk niet goed doen?

Kan ik nu ook nietigheid vorderen op grond van dwaling of minstens een schadevergoeding wegens deze afwijkende erfdienstbaarheid?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Carmenita
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 jun 2016 11:51

Nog ter info: de akte is in mijn geval nog niet ondertekend en dat ga ik ook weigeren op deze basis.

Sirkii

#3 , 25 jun 2016 20:43

Pragmatisch: hoe breed is de erfdienstbaarheidsweg vandaag? Een pad van 1m of een bereden weggetje van 3 meter?

Voorts: een erfdienstbaarheid voor een leidend erf (die dus de doorgang moet verlenen) zou ook in een akte van de bouwgrond moeten staan. Wat zegt de aankoopakte van de huidige verkoper?

30-jarige verkrijging is niet van toepassing op rechten van doorgang: het is niet omdat de privedoorgang al langer bestaat dat ze verworven is. Voor publieke gebruikte paden ligt het anders.

Onder voorbehoud: aktes van heersende erven (die dus de doorgang gebruiken) lijken mij niet tegenstelbaar (=dwingend toe te passen door u als koper) als t leidend erf ( die de doorgang moet geven) hiervan geen documenten heeft.

Onder voorbehoud: bedoel je met "stedebouw" het kadaster der trage wegen die dat (publiek) weggetje gedocumenteerd heeft?

Een recht van doorgang kan maar afgedwongen worden indien dit de ENIGE manier is om vanop je erf de publieke weg te bereiken. Dus niet om met fiets/auto op je achtertuin te kunnen tenzij bedongen (zie hoger)

Reclame

Terug naar “Kopen”