verkoop en koop huis

ins
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verkoop en koop huis

#1 , 09 jul 2016 01:05

Wij hebben ons huis verkocht. Een maand na het tekenen van de compromis hebben we ons droomhuis gevonden en ook een compromis getekend. Een week voor tekenen van de akte haken onze kopers af omdat ze uit elkaar gaan. De koop ging dus niet door. Aangezien we zelf ook vastzitten aan een compromis was dit voor ons een ramp. Financieel is het voor ons niet haalbaar om zonder verkoop een andere woning te kopen. Dus onze koop zou dan ook niet kunnen doorgaan. De schadevergoeding die wij daarvoor moeten betalen is veel meer dan de schadevergoeding die we krijgen voor onze verkoop (in beide overeenkomsten is dit 10 procent). Gelukkig kregen we na twee dagen het verlossende telefoontje dat onze verkoop toch zou doorgaan (kopers gaan kopen en onmiddellijk verkopen). Alleen de aktedatum zou een week later plaatsvinden. Nu opnieuw 1 week voor aktedatum hebben we te horen gekregen dat deze datum op vraag van de kopers verplaatst gaat worden naar de laatste dag waarop de compromis nog geldig is... Dus wanneer de 4 wettelijke maanden nog juist niet om zijn. Opnieuw is dit voor ons een ramp. Uiteraard zijn we ondertussen al aan het verhuizen en is ons huis al bijna leeg. Als overbrugging tot de koop van ons huis, zijn we ondertussen iets anders aan t huren. Aangezien we normaal van onze lening af zouden zijn, was dit een haalbare kaart. Voor ons past de nieuwe datum ook niet, maar als we dit melden bij de notaris Willen ze de datum zelfs nog verlengen... Tot na de 4 maanden... Ik ben ongerust en ken niets van dit soort zaken. Wie kan me zeggen wat onze rechten zijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jul 2016 09:22

Die 4 maanden heeft niets te maken met de geldigheid van een compromis maar het de uiterste termijn voor het betalen van de registratierechten door de koper.
Natuurlijk niet slim om eerst zijn eigen woning te verkopen, en dan pas iets kopen, zeker als het geld van de verkoop moet deels dient om de aankoop te spijzen.

Lasto
Juridisch actief: Ja

#3 , 09 jul 2016 10:04

De compromis is bindend voor beide partijen. Op basis van wat u schrijft, heb ik het gevoel dat u onder druk wordt gezet door de kopers. Het lijkt me verstandig om zelf ook druk te zetten: eis dat de notariële akte tijdig verleden wordt en dat de koopprijs wordt vrijgegeven. Weet daarbij dat u als verkoper de kopers zou kunnen dagvaarden tot uitvoering van jullie compromis. Het kan interessant zijn om aan de koper duidelijk te maken dat u er niet voor zal terugdeinzen dat te doen.

Aangezien het om een vrij belangrijke aangelegenheid gaat, denk ik dat u er goed aan doet een advocaat te raadplegen indien u zelf niet goed weet hoe u uw eis(en) het best formuleert. Met een beetje geluk doet één ingebrekestelling wonderen.

PS: werd er door de kopers geen waarborg gestort? Vraag misschien even na bij de notaris of u daar minstens voorlopig (om uw eigen kosten te dekken) aanspraak op kan maken.

Reclame

Terug naar “Kopen”