Bod gedaan op huis

Kimmekke
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bod gedaan op huis

#1 , 13 jul 2016 14:10

Hallo allemaal

Wij zijn zaterdag gaan kijken naar een huis met de vraagprijs van €295.000 en we hebben onmiddellijk een bod gedaan van €265.000, toen was de makelaar al zeer enthousiast over ons bod.

Wij hebben echter enkele dagen later een bericht gekregen via telefoon dat er een hoger bod was binnengekomen van €280.000.
We hebben dan onmiddellijk € 281.000 geboden waar ze eerst al niet mee tevreden was omdat dit maar € 1000 meer was, ik heb toen direct gezegd dat dit een geldig bod was en dat ze dit moest aanvaarden.

Uiteindelijk heeft ze dit bod aanvaard en is ze ermee naar de eigenaar gegaan, de dag nadien belde ze ons om te zeggen dat de eigenaar niet akkoord ging en dat hij blijkbaar € 285.000 wou, ik heb toen onmiddellijk gezegd dat dit ons laatste bod was en dat we niet hoger dan €281.000 gingen.

Na enkele dagen wachten heeft ze ons gecontacteerd om langs te komen voor verder overleg in verband met de woning, wij waren al volledig overtuigd dat het ging over een akkoord met de eigenaars, toen ze echter binnenkwam begon ze dat ze het niet verkocht kreeg. Ze heeft wel denk ik 10 keer laten vallen dat hij € 285.000 in de plaats wou.

Nu vinden we dat haar verhaal niet helemaal klopt aangezien ze eerst begon dat de moeder niet minder als €300.000 wou en dan vertelde ze dat het huis verder in de straat ook van familie van hun verkocht was voor €285.000 vandaar dat de man niet minder wou we dan dit bedrag.
Wij vroegen ons nu alleen af als de man per se € 285.000 wilt voor zijn huis, waarom steekt ze dan nog tijd in ons wetende dat wij niet hoger bieden dan € 281.000 maar tegen ons wel verteld dat de man tijd nodig heeft en het liefst twee weken, wat negatief is voor ons waardoor er nog meer kopers kunnen bij komen en ze vertelde ook dat ze voelde dat ze de man wel kon overtuigen om het voor dit bedrag te verkopen.
Wij hebben het gevoel dat er iets niet klopt met haar verhaal, aangezien ze ons al vijf dagen aan het lijntje houdt.

Ook vertelde ons dat de eigenaar voorstelde om een fles champagne open te doen waarbij wij dachten dat hij al akkoord was gegaan met ons bod van € 281.000 maar dat zij nog probeerde voor € 285.000 van ons te krijgen.

Als bod is nog twee dagen geldig dus tot donderdag en ze heeft verteld dat ze de man nog tijd geeft tot donderdag om zich te bedenken of hij akkoord gaat met ons bod ja of nee.
Wij vroegen ons alleen af of er nog mensen waren die problemen hebben gehad met een immokantoor, aangezien het voor ons de eerste keer is dat we dit zo doen en of dat het mogelijk kan zijn dat ze het niet volgens de juiste regels speelt?

Groetjes!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger

#2 , 13 jul 2016 14:16

Hier kunt u niets aan verhelpen.
Het is de eigenaar-verkoper die uiteindelijk beslist aan wie, wanneer en voor hoeveel hij zijn woning verkoopt.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

sloeberken

#3 , 13 jul 2016 14:16

Over de prijs beslist alleen de eigenaar of hij akkoord is of niet, de rest zijn normale praktijken van een immokantoor.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

iota

#4 , 13 jul 2016 14:32

Wij hebben zelfs een keer meegemaakt dat volgens de immo de eigenares ons bod had geweigerd, maar toen we later nog eens bij haar gingen aanbellen om het huis opnieuw te bekijken, wist zij van niks en bleek ze wel akkoord met ons bod, want ze wilde daar zo snel mogelijk weg. De immo liet ons toen weten dat ze een contract hadden en dat zij niet akkoord konden gaan. Tja, dat moeten ze onder elkaar uitvechten, he.
Ruim een jaar later kregen we een telefoontje van die immo: goed nieuws, de prijs is gedaald! Dat huis was dus nog altijd niet verkocht. Maar wij hadden ondertussen al lang iets anders gekocht.

WP002

#5 , 13 jul 2016 18:50

U richt best een aangetekend schrijven aan het immo met uw hoogste bod en de uiterste geldigheidsdatum daarvan, of ze gaan u nog lang aan het lijntje houden...

Franciscus

#6 , 13 jul 2016 21:50

En uiteraard ook met de nodige clausules inzake bekomen lening en vb 3 weigeringen van bank.

Sirkii

#7 , 13 jul 2016 21:53

En uiteraard ook met de nodige clausules inzake bekomen lening en vb 3 weigeringen van bank.
De verkoper mag maar moet niet dergelijke clausules aanvaarden. Ik heb ze bij de paar huizen die k al verkocht heb altijd geweigerd. Als je als koper uw leencapaciteit niet kent dan ben je niet goed bezig.

Franciscus

#8 , 13 jul 2016 21:58

Banken zeggen wel dat alles OK is ... tot de hoofdzetel plots weigert daarom best voorzien binnen de X weken.

Sirkii

#9 , 14 jul 2016 08:39

Banken zeggen wel dat alles OK is ... tot de hoofdzetel plots weigert daarom best voorzien binnen de X weken.
Je kan dit vragen doch de verkoper moet hierop NIET ingaan als hij/zij dat niet wil.

Lanox

#10 , 14 jul 2016 10:41

We hebben dan onmiddellijk € 281.000 geboden waar ze eerst al niet mee tevreden was omdat dit maar € 1000 meer was, ik heb toen direct gezegd dat dit een geldig bod was en dat ze dit moest aanvaarden.
Nog een kleine kanttekening bij deze uitspraak.
1. Een verkoper heeft geen verplichting om eender welk bod te aanvaarden, zelfs als dit hoger zou zijn dan een ander bod. Er zijn een aantal uitzonderingen hierop, maar voor zover ik het begrijp is dat hier niet het geval.
2. Of een makelaar een bepaald bod moet aanvaarden of niet hangt af van zijn contract en/of afspraken met de verkoper. Als koper kan u onmogelijk inschatten of een makelaar een bod moet aanvaarden of niet.
*Met "aanvaarden" bedoel ik hier telkens in overweging nemen, niet het sluiten van de overeenkomst. Ik veronderstel dat de TS hetzelfde bedoelt als hij "aanvaarden" gebruikt.

Kimmekke
Topic Starter

#11 , 14 jul 2016 11:39

We hebben uit voorzorg toch al maar een afspraak gemaakt met de bank om te horen voor een lening, vandaag ging ze ons iets laten weten of het bod aanvaard is of niet.

We wouden niet langer aan het lijntje gehouden worden.
De makelaar zei dat de verkoper 2 weken wou om erover na te denken maar dit hebben we geweigerd.

We vonden het ook raar dat ze niet heeft laten zien aan de verkoper wie we waren, want het zou denk ik alleen maar in ons voordeel gespeeld hebben, aangezien mijn vriend zijn ouders de eigenaars kennen.

Kan zij dit zomaar doen?

bosprocureur

#12 , 14 jul 2016 16:49

Wie zou u beletten zelf contact op te nemen? Wel rekening houden met de rechten (oa op commissie) van de makelaar.

Dan weet u ineens waar u staat.

Franciscus

#13 , 14 jul 2016 20:43

Uiteraard gaat men als als koper op voorhand bij de banken vragen wat men kan lenen.

Kimmekke
Topic Starter

#14 , 15 jul 2016 07:52

Gisteren ging ze ons contacteren en laten weten wat het antwoord was, na zelf bellen zonder antwoord te krijgen, zegt ze dat ze de eigenaar niet heeft kunnen bereiken en hem heeft gevraagd voor een definitief antwoord...
Ons bod was maar 5 dagen geldig, hoe verloopt het nu verder?

bosprocureur

#15 , 15 jul 2016 09:17

Waarom neemt u niet zelf contact op met de verkoper? Eventueel via de ouders van uw vriend?

Terug naar “Kopen”