Hallo, ik overweeg een huis te kopen. Ik zou mogelijks een huis kopen met verschillende entiteiten omdat ik er tijdelijk (bv. 5 jaren ) in wil wonen en dit zie als een investering. Ik vraag me hierbij af wat de regels hierover zijn. Aangezien ik nog geen eigendommen heb, prefereer ik dit als mijn enige & eigen woning (dus voor de fiscaliteit).
bv. Woning met appartement op gelijkvloer en 2 entiteiten op de verdiepingen met aparte tellers.
Kostprijs 300.000 EUR voor kosten
Eigen inbreng 100.000 EUR + kosten
Lening 200.000 EUR
ter info: nettoloon is +- 2500 EUR en ik leg mijn maandelijkse lasten op 1.200 EUR (dit kan ik zeker dragen ook al is er geen inkomst via de verhuring).
In voorbeeld zou ik het gelijkvloers bewonen en de 2 studio's/appartementjes verhuren.
Ik vraag me af wat de regels zijn i.k.v.
* fiscaliteit - inbreng hypothecaire lening?
* mogelijkheden van domicilie van de huurders
* bij registratie van mijn domiciliëring moet ik melding maken van een verhuring?
* hoe lang ben ik 'gebonden' vooraleer ik dit pand terug zou verkopen?
* door de aparte tellers neem ik aan dat de huurders dan ook eenvoudig een contract kunnen afsluiten bij de energieleveranciers ...
* is er een verschil als er reeds aparte huisnummers voorzien zijn maar weliswaar 1 voordeur (soort van residentie)?
* hoe moet ik de omschrijving "vergunde" interpreteren? ik neem aan in mijn voordeel?
* kan ik gebruik maken van het klein beschrijf?
met dank!