Afkopen volle eigendom

Windlicht4473
Topic Starter

Afkopen volle eigendom

#1 , 22 aug 2016 13:23

Geacht forum.
Mijn echtgenote is overleden en had 1 kind uit vorig huwelijk. Ikzelf heb 2 kinderen uit een vorig huwelijk.
Samen bezaten wij 2 woningen (gezamelijk).
De dochter van mijn echtgenote heeft dus 2 "halve" woningen geerft, waarvan ik het vruchtgebruik heb.

Kan ik gelijk welke woning verkopen zonder toelating van mijn stiefdochter. Zo ja, hoe groot zal haar aandeel zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2016 13:31

Niemand kan u verplichten om in onverdeeldheid te blijven.
Bij verkoop hebt u recht op de helft van de verkoopsprijs PLUS de tegenwaarde van uw vruchtgebruik op de andere helft.
De waarde van uw vruchtgebruik hangt af van uw leeftijd: hoe ouder u bent hoe minder de waarde ervan is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

wanton

#3 , 22 aug 2016 17:12

Opgelet, deze situatie is geen onverdeeldheid. De verschillende betrokkenen hebben niet dezelfde soort rechten. De dochter kan de verkoop tegenhouden. Zij kan wel de omzetting van haar blote eigendom, eventueel via verkoop, vragen en bekomen voor de tweede woning. Zij kan dit niet voor de gezinswoning.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Windlicht4473
Topic Starter

#4 , 23 aug 2016 09:59

Bedankt voor jullie snelle reactie, maar de kern van de vraag was: Heb ik de TOESTEMMING van mijn stiefdochter nodig om eender welke woning te verkopen (zij woont in de VS) ? Wanton, U schrijft dat ze de verkoop kan tegenhouden, d.w.z. dat er dan minstens een noticicatie van de verkoop moet zijn ?

KimSe

#5 , 23 aug 2016 10:02

Je hebt inderdaad haar "toestemming" nodig voor verkoop...
Aangezien zij ook rechten heeft in beide woningen zal zij bij verkoop moeten mee-ondertekenen...

Tenzij er voor de verkoop een andere actie heeft plaatsgevonden (bvb omzetting VG...)

Windlicht4473
Topic Starter

#6 , 25 aug 2016 07:37

Bedankt KimSe, dit was inderdaad mijn vraag. Ik dacht het al maar was niet zeker. Nou ja, dan lijkt me een volmacht van haar bij de notaris de beste oplossing. (op naam van een derde). Moet alleen nog uitzoeken of een "Affidavit" geldig is in België of dat de dame naar hier moet komen om hier bij een notaris de volmacht te tekenen (not very likely :-( ).

Terug naar “Kopen”