Maar zo werkt dit niet hoor, er moet een bedrag geschreven in de omslag zitten anders is dit niet geldig.Zijn notaris vertelde hem dat hij het slimmer had kunnen spelen door te zeggen "ik bied € xxxxx meer dan de hoogste bieder maar ga niet hoger van € yyy.yyy".
Mijn zoon en schoondochter overwegen dus om het zo te doen. Maar is dat wel wettelijk toegestaan?
Dat kan inderdaad, net zoals er bij een openbare verkoop stromannen de prijs kunnen opdrijven.er kunnen valse bieders tussen zitten om het bedrag omhoog te krijgen, uiteraard met medeweten van de verkoper.
Zulke zaken lijken mij allemaal geen zuiver koffie
Dit is het nu net, dat dit niet kan bij een bieding onder gesloten omslag !
Dat kan inderdaad, net zoals er bij een openbare verkoop stromannen de prijs kunnen opdrijven.
Maar er zou een bedrag in hun omslag zitten hoor!Maar zo werkt dit niet hoor, er moet een bedrag geschreven in de omslag zitten anders is dit niet geldig.Zijn notaris vertelde hem dat hij het slimmer had kunnen spelen door te zeggen "ik bied € xxxxx meer dan de hoogste bieder maar ga niet hoger van € yyy.yyy".
Mijn zoon en schoondochter overwegen dus om het zo te doen. Maar is dat wel wettelijk toegestaan?
Wettelijk, als meerder steden en gemeenten dit doen met hun aanbestedingen zoals Brugge dan zal het wel wettelijk zijn zeker.
Kan u ook uitleggen waarop uw uitspraak gebaseerd is? En hoe dit in praktijk moet afgehandeld worden in het simpele geval waar er 2 bieders zijn die beide een dergelijke formulering in hun bod hebben staan?Tenzij de verkoper dit vooraf uitsluit , is het geldig in het bod te zeggen "ik bied € xxxxx meer dan de hoogste bieder maar ga niet hoger van € yyy.yyy".
Er bestaan geen regels voor een dergelijke soort verkoop. Je hebt geen enkele garantie dat het spel fair zal gespeeld worden en dat de andere bieders ook werkelijk bestaan. Als dit door een officiële instantie gebeurd, uiteraard wel en dan mag je er zeker van zijn dat dit in de verkoopsvoorwaarden staat ( zoals bij een aanbesteding dat ook het geval is: er moet een cijfer staan want anders is de offerte niet geldig; je zou ook bvb kunnen stellen dat je 0.0000001 € hoger gaat dan het hoogste bod ( bij aanbesteding uiteraard lager dan laagste bod)) En ik ben er zelfs van overtuigd dat de verkoper niet verplicht is te verkopen als hij dat niet vermeld, Stel dat er maar 1 bieder is, en die zegt 0.0001 € hoger dan het hoogste bod, verkoop je dan aan 0.0001 € ?Kan u ook uitleggen waarop uw uitspraak gebaseerd is? En hoe dit in praktijk moet afgehandeld worden in het simpele geval waar er 2 bieders zijn die beide een dergelijke formulering in hun bod hebben staan?Tenzij de verkoper dit vooraf uitsluit , is het geldig in het bod te zeggen "ik bied € xxxxx meer dan de hoogste bieder maar ga niet hoger van € yyy.yyy".