aankoop met bod onder gesloten omslag

ivy-on-the-wall
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

aankoop met bod onder gesloten omslag

#1 , 05 sep 2016 09:25

Onze zoon wil een huis kopen en daarvoor de vraagprijs betalen. Er zijn echter nog 3 kandidaat-kopers die bereid zijn de vraagprijs te betalen en daarom heeft de eigenaar besloten om te werken met een bod onder gesloten omslag. Iedereen mag 1 bod doen en de bieder met het hoogste bod mag de woning kopen.
De broer van mijn schoondochter maakte hetzelfde mee en "won". Achteraf bleek dat zijn bod heel veel hoger was dan het tweedehoogste bod. Zijn notaris vertelde hem dat hij het slimmer had kunnen spelen door te zeggen "ik bied € xxxxx meer dan de hoogste bieder maar ga niet hoger van € yyy.yyy".
Mijn zoon en schoondochter overwegen dus om het zo te doen. Maar is dat wel wettelijk toegestaan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie

#2 , 05 sep 2016 09:37

Zijn notaris vertelde hem dat hij het slimmer had kunnen spelen door te zeggen "ik bied € xxxxx meer dan de hoogste bieder maar ga niet hoger van € yyy.yyy".
Mijn zoon en schoondochter overwegen dus om het zo te doen. Maar is dat wel wettelijk toegestaan?
Maar zo werkt dit niet hoor, er moet een bedrag geschreven in de omslag zitten anders is dit niet geldig.

Wettelijk, als meerder steden en gemeenten dit doen met hun aanbestedingen zoals Brugge dan zal het wel wettelijk zijn zeker.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jefke007

#3 , 05 sep 2016 10:12

er kunnen valse bieders tussen zitten om het bedrag omhoog te krijgen, uiteraard met medeweten van de verkoper.

Zulke zaken lijken mij allemaal geen zuiver koffie

Reclame

denlowie

#4 , 05 sep 2016 10:18

biedingen onder gesloten omslag kunnen er geen valse bieders bij zijn en dit is de zuiverste bieding, ieder kandidaat heeft slechts één kans om te bieden, de omslagen worden afgegeven en open gedaan in het bijzijn van alle bieders, er zijn al veel immo kantoren dat zo werken, zelfs zeer grote maar ik ga geen reclame maken voor de één of de andere, er word een minimum bedrag voor op gezet.

Stad Brugge doet dit al veel jaren met de aanbestedingen van de frituren op de markt.

ivy-on-the-wall
Topic Starter

#5 , 05 sep 2016 10:49

er kunnen valse bieders tussen zitten om het bedrag omhoog te krijgen, uiteraard met medeweten van de verkoper.

Zulke zaken lijken mij allemaal geen zuiver koffie
Dat kan inderdaad, net zoals er bij een openbare verkoop stromannen de prijs kunnen opdrijven.
In het geval van mijn zoon is de verkoper ook de eigenaar van het huis, dus geen makelaar - wat al meer vertrouwen geeft vind ik. We zijn gisteren allemaal samen (zoon, schoondochter, haar ouders en mijn man en ik) naar het huis gaan kijken en de eigenaars leken ons zeer betrouwbaar.
Ze hadden het huis laten schatten door een schatter en door 2 verschillende makelaars en die kwamen allemaal op hetzelfde bedrag uit. We hebben de papieren daarvan gezien.
De eigenaars hebben gewoon die prijs als vraagprijs genomen en zijn geschrokken van de massale belangstelling. Omdat er al meteen 4 kandidaat-kopers zijn die die prijs willen geven en ze die allevier een eerlijke kans willen geven, doen ze het zo.

denlowie

#6 , 05 sep 2016 10:55

Dat kan inderdaad, net zoals er bij een openbare verkoop stromannen de prijs kunnen opdrijven.
Dit is het nu net, dat dit niet kan bij een bieding onder gesloten omslag !

Dit is ook de reden waarom men in sommige steden de aanbestedingen zo gedaan worden, omdat vriendjes politiek hier van geen tel meer is, iedereen geeft tergelijk de omslag af ze worden geopend en de hoogste of de laagste bieder heeft de zaak of het werk .

Kan het nog eerlijker ????

ivy-on-the-wall
Topic Starter

#7 , 05 sep 2016 11:08

Zijn notaris vertelde hem dat hij het slimmer had kunnen spelen door te zeggen "ik bied € xxxxx meer dan de hoogste bieder maar ga niet hoger van € yyy.yyy".
Maar zo werkt dit niet hoor, er moet een bedrag geschreven in de omslag zitten anders is dit niet geldig.

Wettelijk, als meerder steden en gemeenten dit doen met hun aanbestedingen zoals Brugge dan zal het wel wettelijk zijn zeker.
Maar er zou een bedrag in hun omslag zitten hoor!

Ter illustratie:
Vraagprijs is € 300.000.
Mijn zoon en schoondochter zeggen "wij geven € 3.000 meer dan de hoogste bieder maar gaan niet boven € 325.000".
Geval 1:
Hoogste bod van de anderen is € 320.000.
Mijn zoon en schoondochter geven € 3.000 meer en komen dus uit op € 323.000 maar onder hun maximum van € 325.000. Resultaat: zij winnen de bieding en kopen het huis voor € 323.000.
Geval 2:
Hoogste bod van de anderen is € 323.000. Mijn zoon en schoondochter geven € 3.000 meer en komen dus uit op € 326.000. Zij willen echter maar tot € 325.000 gaan. Resultaat: zij winnen de bieding en kopen het huis voor € 325.000.
Geval 3:
Hoogste bod van de anderen is € 326.000. Met hun € 3.000 meer zouden mijn zoon en schoondochter uitkomen op € 329.000 maar ze willen maar tot € 325.000 gaan. Resultaat: de andere bieder koopt het huis voor € 326.000.

Lanox

#8 , 05 sep 2016 11:12

Maar er zou een bedrag in hun omslag zitten hoor!
Nee, dat zou er niet in zitten. U gaat er vanuit dat de andere 3 het spelletje wel eerlijk zouden spelen. Beredeneer uw voorbeeldjes nog eens als alle 4 de kandidaten uw constructie zouden gebruiken.

denlowie

#9 , 05 sep 2016 11:21

Dit werkt zo niet, en zal nooit toegelaten worden, je zoon verliest onmiddellijk.

Dit is net de bedoeling van gesloten omslag, dat iedereen de zelfde kans maakt.

denlowie

#10 , 05 sep 2016 11:25

Het gaat zelfs zover bij biedingen op standplaatsen zoals onlangs in Gent, dat de huidige standhouder (frituur uitbater) geen laatste bod mag uitbrengen, bij een bieding moet iedereen over gelijke kansen beschikken.

ivy-on-the-wall
Topic Starter

#11 , 05 sep 2016 13:07

Dank voor de antwoorden.
Ik vond het ook al iets bizars, maar aangezien het ingefluisterd werd door een notaris vroeg ik af of het niet toch mocht.

j.demoor

#12 , 07 sep 2016 11:20

Tenzij de verkoper dit vooraf uitsluit , is het geldig in het bod te zeggen "ik bied € xxxxx meer dan de hoogste bieder maar ga niet hoger van € yyy.yyy".
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Lanox

#13 , 07 sep 2016 11:29

Tenzij de verkoper dit vooraf uitsluit , is het geldig in het bod te zeggen "ik bied € xxxxx meer dan de hoogste bieder maar ga niet hoger van € yyy.yyy".
Kan u ook uitleggen waarop uw uitspraak gebaseerd is? En hoe dit in praktijk moet afgehandeld worden in het simpele geval waar er 2 bieders zijn die beide een dergelijke formulering in hun bod hebben staan?

MarkiZN

#14 , 07 sep 2016 13:01

Kan u ook uitleggen waarop uw uitspraak gebaseerd is? En hoe dit in praktijk moet afgehandeld worden in het simpele geval waar er 2 bieders zijn die beide een dergelijke formulering in hun bod hebben staan?
Er bestaan geen regels voor een dergelijke soort verkoop. Je hebt geen enkele garantie dat het spel fair zal gespeeld worden en dat de andere bieders ook werkelijk bestaan. Als dit door een officiële instantie gebeurd, uiteraard wel en dan mag je er zeker van zijn dat dit in de verkoopsvoorwaarden staat ( zoals bij een aanbesteding dat ook het geval is: er moet een cijfer staan want anders is de offerte niet geldig; je zou ook bvb kunnen stellen dat je 0.0000001 € hoger gaat dan het hoogste bod ( bij aanbesteding uiteraard lager dan laagste bod)) En ik ben er zelfs van overtuigd dat de verkoper niet verplicht is te verkopen als hij dat niet vermeld, Stel dat er maar 1 bieder is, en die zegt 0.0001 € hoger dan het hoogste bod, verkoop je dan aan 0.0001 € ?

sloeberken

#15 , 07 sep 2016 13:38

" verkoop je dan aan 0.0001 € ?"

De verkoper stelt een aanvang bod in, dus dit voorbeeld is onbestaande. Volg j-demoor.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Kopen”