Inkopen huis partner

Info gevraagd
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Inkopen huis partner

#1 , 15 sep 2016 14:32

Ik zit in de volgende situatie;

Ik woon wettelijk samen met mijn partner en we willen een huis kopen.
Aangezien ik werkloos ben kan de lening niet mee op mijn naam en zal het huis dus alleen van hem zijn.

BV. hij koopt een huis (met lening) van 100 000€

Hij stelt voor dat ik mij inkoop wanneer ik werk heb,hoe zit dit dan?

-Moet ik dan een aparte lening aangaan, of staat mijn naam ook op zijn lening?

-Kan in me direct inkopen als ik werk heb (naam op de lening bijzetten), of moet ik eerst 50 000€ hebben?
(De helft van de prijs van het huis) of een bepaald bedrag?

-Zal ik uiteindelijk meer moeten betalen aan het huis (door dat ik mij moet inkopen)?

-Wanneer ik mij inkoop moet ik 10% regristratierecht betalen;
is het dan 10% van 100 000€ of van 50 000€?

-Word het huis opnieuw geschat voor dat ik mij inkoop?
Bv;
huis is wanneer hij het koopt 100 000€ waard.
Huis is wanneer ik mij inkoop 150 000€ waard.

-Wanneer ik mij inkoop moet ik 10% regristratierecht betalen;
Is het dan 10% op het volledige bedrag van het huis (100 000€) of op de helft van het huis wat ik koop (50 000€)

Sorry als het verwarrend is maar ken er zelf niet veel van...

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii

#2 , 15 sep 2016 19:31

Het lijkt mij logisch dat een percentage van het huis in de akte op uw naam komt daar je ondanks uw laag inkomen zal bijdragen in de betaling ervan en dit volgens uw mogelijkheden. Het feit dat je samenwoont resulteert immers al in een lagere werkloosheidsuitkering.

Spreek bv een 30/70 samenkoop af (30% voor jou) en leg dit vast in de notarisakte. Je spreekt voorts af dat je pas 30% van de maandaflossing begint te betalen als je x€ per maand verdient.

Dat de lening 100% op.zijn naam staat staat hier los van.

Als je later het percentage wil opdrijven is dit op basis van de dan geschatte waarde. Dit kan je onder elkaar regelen of met een notariele akte (enkel notariskosten. Geen registratie, ...

PS voor 100.000€ zal het een klein (bouwvallig) huisje worden tenzij miss hien als je in een onbereikbare uithoek van Belgie gaat wonen.

Info gevraagd
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 sep 2016 11:34

Het zit net zo dat ik geen inkomen heb.
Ben werkloos en krijg momenteel nog geen uitkerig of dergelijke.
Wij zijn ook niet getrouwd. wonen alleen wettelijk samen.

Kan er dan evenzeer naar de notaris gestapt worden en een 30/70 of 50/50 samenkoop in akte vastgelegd worden? (En wat kost dit ongeveer?)

En is het huis dan ook ECHT gedeeltelijk van mij vanaf dat ik een inkomen heb en mee kan betalen?
Dus bvb dat als wij uit elkaar gaan de een de ander moet uitkopen of het huis verkocht wordt?

En aan wie of wat betaal ik dan mijn 30 of 50% wanneer ik een inkomen heb?

En wij wonen aan een kant waar je mits wat kleine aanpassingen je toch wel een huis hebt met tuin en 2-3 slaapkamers. Plus het voordeel dat mijn vriend in de bouw werkt en zo ook van veel kortingen enzv geniet

Reclame

basejumper

#4 , 17 sep 2016 17:39

Het feit dat je werkloos bent neemt niet weg dat je perfect kan tussenkomen in zowel aankoop als krediet. Ik neem aan dat het de bedoeling is dat je binnen afzienbare termijn een inkomen zal verwerven. De woning alleen op zijn naam kopen houdt in dat jij uiteraard ook geen fiscale aftrek zal genereren tenzij je nadien de woning gemeenschappelijk zou maken alsmede de lening. Maar dat kost op dat ogenblik extra kosten die je kan vermijden door nu gezamenlijk aan te kopen en te lenen. uiteraard zal elke kredietaanvraag het voorwerp uitmaken van een kredietwaardigheidsonderzoek, dewelke negatief kan uitdraaien. Maar het inkomen is wat het is en als jij mee tekent zal ook jouw inkomen later de terugbetalingscapaciteit verhogen. dat is niet het geval als je niet mee tekent.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Kopen”