woonstvergoedingben

hobo
Topic Starter

woonstvergoedingben

#1 , 22 sep 2016 17:00

Wil woning kopen maar huidige eigenaar zal nog de woning betrekken tot eind juni . Ik moet mijn huidige woning verlaten eind oktober. Normaal wordt akte verleden in februari volgend jaar. Is het gebruikelijk dat de huidige eigenaar een zekere woonstvergoeding betaalt vanaf dat ogenblik (2/17) omdat de woning dan mijn eigendom zou zijn. Ik zal dan ook bepaalde kosten hebben : kadaster, brandverzekering etc. Indien er een vergoeding mogelijk is, hoe wordt het bedrag bepaald ?
Kan iemand mij daaromtrent informeren ? met da nk.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 23 sep 2016 09:19

Bedrag bepaal je zelf, zo hoog of laag je het wilt.
Noem dit een bezettingsvergoeding (en absoluut geen huur).

Je kunt bijvoorbeeld een huisje zoeken om 1 jaar nog te huren, en de huurprijs hiervan met een forfaitair bedrag verhogen en vragen.
Verhogen omdat omdat je nu 2x moet verhuizen ipv 1x, je waarschijnlijk zowel een huurbedrag als een hypotheek moet betalen, en je hebt inderdaad meer kosten (dubbele brandverzekering, kadaster etc).

sloeberken

#3 , 23 sep 2016 09:50

Zeer voorzichtig zijn met dergelijke zaken, laat u goed indekken vraag eventueel raad aan u advocaat.
Zeker een aanzienlijke som laten vastzetten bij de notaris (€10.000) degelijke plaatsbeschrijving laten opmaken op hun kosten bij verlijden der akte.
bezettingsvergoeding eisen per maand die hoger is dan de normale huur. Een clausule opnemen van een dwangsom van €100 per dag, na datum xxxx ze de woning niet verlaten hebben.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

Terug naar “Kopen”