Achtergelaten spullen verkoopster/huurder

Amontillada
Topic Starter

Achtergelaten spullen verkoopster/huurder

#1 , 05 okt 2016 11:56

Ik kocht een huis waar een huurder in zat.
Bij ondertekening van de compromis heeft de verkoopster, in navolging van een onderhands document dat zij met huurder had, de opzegperiode van 3 maand (door hen beiden overeengekomen) laten ingaan.
Door omstandigheden hebben we de akte 9 dagen voor het verstrijken van de opzeg moeten laten verlijden. Er was geen schriftelijk contract tussen verkoopster en haar huurder. Volgens mij ben ik nooit verhuurder geweest vermits het contract reeds in opzeg was?

Huurder heeft van ons de tijd gekregen om de woning leeg te maken tot de exacte datum van 3 maand na ondertekening van de compromis, en dus zoals per onderhands document overeengekomen termijn.

Toen wij de woning betraden bleek dat er onwaarschijnlijk veel rommel (lees: los meubilair, verticuteermachine, hockeysticks, schaatsgerief, verf, schoonmaakproducten, afvalhout, huishoudtoestellen,...), ten belope van zéker meer dan 10m³, is achtergelaten in de woning, daar waar wij een "leeg en borstelschoon" huis hebben gekocht.

Kan ik een afvalcontainer verhalen op verkoopster? M.i. is zij aansprakelijk voor het verkochte goed. Verkoopster wijst nu naar huurder, huurder wijst naar verkoopster. Verkoopster erkent (schriftelijk) dat "een deel van de spullen" zeker van haar zijn.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 05 okt 2016 12:22

Daarvoor zal je naar vrederechter moeten. Je had het verlijden van de akte moeten laten uitstellen tot alles leeg was, en de sleutels overhandigd konden worden. U bent ook verhuurder geweest, omdat er een mondeling huurcontract bestond die nog niet ten einde was.
De verkoper is geen partij meer.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 okt 2016 12:40

Huurder is geen partij in het compromis, dat kan hem dus tot niets verplichten.
Heb je het pand voor vrij en onbelast aangekocht? Indien ja, kan je u wel nog tot de verkoper richten, want die heeft niet voldaan aan wat in het compromis stond.
Heeft huurder de sleutels afgegeven aan u? Heb jij hiervan een door hem ondertekend document? Dan ben jij nu de gelukkige eigenaar geworden van meer dan 10 m³ rommel en afval.

Reclame

sloeberken

#4 , 05 okt 2016 13:21

Koper was toch op de hoogte dat er een huurder was tot xxxx datum.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Kopen”