Welke opties heb ik

Tamarasmeyers
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Welke opties heb ik

#1 , 30 dec 2016 11:34

Mijn partner en ik hebben in 2007 samen een woning gekocht. Hij was toen al zwaar invalide.
Ik heb 75 000 euro van mezelf bij de aankoop gebruikt zodat we dat bedrag niet moesten bijlenen dit is opgemaakt bij de notaris.

Ik zorg nu al 10 jaar voor mijn partner waardoor ik niet ben kunnen gaan werken maar altijd thuis bleef. Hij ontvangt zijn loon gewoon verder doordat het een arbeidsongeval was waardoor hij invalide is geworden.

We hebben bij de aankoop van het huis ook een aanwas clausule.
Nu gaan we uit elkaar de zorg wordt te zwaar, en ik vraag mij af wat de opties zijn. Niemand anders kan voor hem zorgen dus hij gaat naar een woonzorgcentrum. Ik zou graag in het huis blijven wonen omdat ik nergens anders terecht kan, moet werk gaan zoeken en helemaal opnieuw beginnen met mijn leven. Dus hem uitkopen is volgens mij niet haalbaar aangezien ik financiel niets heb kunnen opbouwen.

Wat zijn de mogelijkheden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers

#2 , 30 dec 2016 12:08

Best de vraag één maal volledig stellen in dit forum. Niet de info opsplitsen over twee topics want dan krijg je verdeelde, tegenstrijdige antwoorden en weet je nog niets.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

asperger

#3 , 30 dec 2016 12:16

Zijn jullie gehuwd? Huwelijkscontract?
Ingeval ongehuwd bent u hem een halve huur verschuldigd.
Ingeval van verkoop recupereert u eerst uw eigen contante inbreng alvorens te verdelen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Poene

#4 , 30 dec 2016 12:27

Aan de aanwasclausule heb je niets. Deze geldt alleen bij overlijden. Moest hij morgen komen te overlijden, zou dat - cru gezegd - voor u de beste oplossing zijn. Dan is het huis van u.

Ofwel schenkt hij jou het huis ofwel koop je hem uit. Schenken zal hij normaal niet willen doen, maar misschien is hij jou nog genegen vanwege alles dat je voor hem gedaan hebt.
Uitkopen is de normale gang van zaken, maar je zegt dat het financieel te zwaar is.

De enige oplossing die nog overschiet, is het huis verkopen en het geld verdelen. Jij krijgt je 75.000 euro terug, bovenop jouw helft. Dat is al iets om mee te beginnen.

Sirkii

#5 , 30 dec 2016 21:21

De enige oplossing die nog overschiet, is het huis verkopen en het geld verdelen. Jij krijgt je 75.000 euro terug, bovenop jouw helft. Dat is al iets om mee te beginnen.
k Veronderstel dat de eigen inbreng nog altijd uitgedrukt wordt als een percentage van de aankoopprijs+kosten dat gehanteerd wordt om te bepalen welk percentage van de verkoopprijs (na kosten) naar haar gaat vooraleer de rest 50-50 te verdelen.

Terug naar “Kopen”