Beste leden,
Ik ben van plan om in de nabije toekomst te gaan samenwonen met mijn vriendin. Aangezien we nog niet over voldoende financiële middelen beschikken om een huis te kopen zouden we eerst enkele jaren op een appartement willen wonen. Mijn ouders zijn nu toevallig op zoek naar een investering en hebben voorgesteld om samen met ons een appartement te kopen.
De financiering zou als volgt zijn (hypothetische cijfers):
- totale kosten appartement: €200.000
- deel ouders: €150.000
- deel vriendin: €25.000
- mijn deel: €25.000
Aangezien ik nog twee andere broers heb en het dus een faire regeling moet zijn t.o.v. hen, zou ik huur betalen voor het deel dat mijn ouder bezitten.
Hierbij heb ik volgende vragen:
- Als mijn vriendin en ik een hypothecaire lening zouden afsluiten voor deze €50.0000 (indien dit mogelijk is natuurlijk), hebben wij dan recht op de geïntegreerde woonbonus?
- Indien wij na 5 jaar zouden besluiten om een ander huis te kopen, zijn er dan veel kosten verbonden aan de de onuitverdeeldheidtreding en dus ons deel te verkopen aan mijn ouders / hypothecaire lening over te dragen aan mijn ouders ?
Met andere woorden is deze constructie fiscaal/financieel interessant genoeg of kunnen wij gewoon beter nog een paar jaar een appartement huren?
Alvast bedankt voor jullie advies.
Met vriendelijke groeten,
Jack