geldigheid compromis

SomTingWong
Topic Starter

geldigheid compromis

#1 , 08 feb 2017 07:47

Ik wil een huis aankopen, de persoon waarmee onderhandelt wordt is een familielid, nl. de echtgenoot van één van de eigenaars (het huis is in onverdeeldheid tussen 2 bejaarde zussen en een broer).
De compromis zou moeten ondertekend worden bij hun notaris (alle eigenaars moeten ondertekenen). Maar ik wil anoniem kopen, omdat ze anders niet willen verkopen aan mij. Via een tussenpersoon een commandverklaring in de compromis bij de notaris laten opnemen lijkt me moeilijk. De notaris zal hen hierover inlichten en dan krabbelen ze wellicht terug.

Ik zou daarom via een tussenpersoon de verkoper willen overhalen met onmiddellijk een compromis (incl commandverklaring en vermelding 'handelend als lasthebber en, bij afwezigheid, als sterkmaker.') en bankcheque op tafel te laten leggen. Maar de verkoper (echtgenoot) is zelfs geen eigenaar, in principe is de compromis niet geldig en zouden ze bij bekendmaking van de echte koper (ik) toch nog kunnen weigeren. Maar ik zou denken dat de verkoper (echtgenoot) dan toch onder druk zou gezet kunnen worden met een schadevergoeding ?

thx

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Milo72

#2 , 08 feb 2017 08:58

Een commandverklaring dient toch net om de identiteit van de koper geheim te houden ?
Commandverklaring kan tot 5 dagen NA het ondertekenen van de compromis.

Een aantal voorwaarden:
1) De commandverklaring moet expliciet voorzien zijn in de eerste koopovereenkomst tussen de verkoper en de ogenschijnlijke koper. Concreet moet die 'koper' in het compromis de volgende clausule laten opnemen: de koper koopt 'voor zichzelf of een ander nader aan te wijzen persoon'.

2) De aanwijzing van de werkelijke koper ('command') moet gebeuren bij notariële akte uiterlijk op de vijfde werkdag na het ondertekenen van het compromis. De eerste koper en de werkelijke koper moeten daarbij aanwezig zijn. De verkoper daarentegen niet. Voor Brussel en het Waalse Gewest bedraagt deze termijn slechts één werkdag.

3) De commandverklaring moet 'zuiver en eenvoudig' gebeuren. Dit wil zeggen dat er bij de aanwijzing van de werkelijke koper geen wijzigingen mogen aangebracht worden aan het voorwerp, de prijs of andere voorwaarden van de oorspronkelijke koop.
Bron: http://www.imposto.be/nl/kennisbank/nie ... n-onbemind

Als je tussenpersoon de notaris van de verkopende partijen vraagt om de bewuste clausule op te nemen in de compromis, weet de notaris dat de kans bestaat dat de werkelijke koper iemand anders wordt. Dit kan hij doorvertellen aan de kopers, maar of hij dat ook werkelijk zou doen ? geen idee.
De identiteit van de werkelijke koper hoeft de notaris niet te weten, en dat kan hij dan ook niet door te vertellen
Ik ben geen jurist - mijn posts zijn dus enkel gebaseerd op mijn eigen mening en gezond verstand

Poene
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 feb 2017 19:25

De mogelijkheid tot commandverklaring moet expliciet voorzien zijn in de compromis. Standaard staat dit er niet in. Als de stroman vraagt om dit te laten opnemen, dan zal dit waarschijnlijk de wenkbrauwen doen fronsen. Ik heb nog nooit zo'n verzoek gekregen en heb al honderden verkopen gedaan. Als ik de compromis zou bespreken voor de ondertekening dan zou ik zeker de verkopers uitleggen wat dit inhoudt. Maar goed, welke verkoper gaat dan terugtrekken? Misschien durven ze niet meer. Het is dan aan de stroman om goed theater te kunnen spelen.

Handelen als lasthebber of sterkmaker is nutteloos. Men moet altijd vermelden wie de lastgever is of voor wie men sterk maakt.

Reclame

Bart Vissers
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 feb 2017 23:28

Ik meen dat bij verkoop-aankoopbeloftes dergelijke formulering meer standaard is.
Kan je niet die weg opgaan?
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

SomTingWong
Topic Starter

#5 , 09 feb 2017 21:01

Bedankt voor de reacties. Het is een nogal ingewikkeld kluwen, er is nog een derde persoon die het huis ook wil kopen maar waarvan ik ook weet dat de verkoper daar niet wil aan verkopen. Die command verklaring gaat nooit lukken vrees ik.
Ik heb ondertussen een ander plan (dmv een makelaar), misschien dat dit wel eens kans maakt.

Terug naar “Kopen”