Herziening kadaster

Miekofski
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Herziening kadaster

#1 , 11 mar 2017 15:32

Dag allemaal,

Een jaar geleden kocht ik een appartement op de jan van Rijswijcklaan (Antwerpen). Het KI staat op iets meer dan 900 euro, wat ik vrij hoog vind voor een appartement van tachtig vierkante meter. In het gebouw (40 appartementen) heeft iedereen een gelijkaardig KI. Ik renoveerde het appartement maar bouwde geen extra kamers of dergelijke dus qua grootte blijft het gelijk. Elektriciteit is wel aangepast en nieuwe keuken en badkamer enz.

Nu vroeg ik me af of het nut heeft (en of het mogelijk is) om een herziening aan te vragen. Dit om ook de onroerende voorheffing die ik jaarlijks moet betalen naar beneden te kunnen halen. Ik mailde hiervoor al naar de dienst van de onroerende voorheffingen en die lieten me weten dat ik daarvoor bij het kadaster moet zijn. Die laatsten reageren echter niet op mijn mails...

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105

#2 , 11 mar 2017 15:51

Als het appartement geheel of gedeeltelijk werd gerenoveerd, zit het er dik in dat het KI stijgt i.p.v. te dalen. Als nu alle appartementen hetzelfde KI hebben ,en ze zijn even groot is de kans nihil voor een aanpassing. Kadaster werkt immers met verglijkbare appartement om een KI te bepalen.

artemis

#3 , 11 mar 2017 16:22

Kadaster werkt immers met verglijkbare appartement om een KI te bepalen.
Klopt, je kan het KI enkel laten herzien (in de zin van verlagen) als je kan aantonen dat het te hoog is in vergelijking met gelijkaardige appartementen op dezelfde ligging. Het kan dus nuttig zijn om te weten hoe de KI's liggen in andere gebouwen in de straat met ongeveer dezelfde oppervlakte.

Reclame

wanton

#4 , 12 mar 2017 17:46

Een herziening van een KI gebeurt meestal enkel na vergunningsplichtige werken. Elektriciteit vernieuwen, ander keuken plaatsen zijn daar niet bij. Als u nu zilveren kranen in de badkamer vervangt door koperen, kan u wel een vermindering KI bepleiten.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Poene

#5 , 12 mar 2017 18:37

Wanneer het KI vastgesteld wordt, heeft de belastingplichtige de kans om bezwaar in te dienen tegen het bedrag. Na een tijdje vervalt de termijn om bezwaar in te dienen en wordt het toegekend KI definitief. Je kan daar later niet meer tegen protesteren.

In sommige gevallen kan het KI wel herschat worden. De voorwaarden staan omschreven in art. 494 WIB 92 (in het vet belangrijke tekst voor jou):

"§ 1. Buiten de algemene perekwaties gaat de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie over:

1° tot de schatting van het kadastraal inkomen van de nieuw opgerichte gebouwde onroerende goederen en van het in gebruik genomen nieuw materieel of outillage;

2° tot de herschatting van de kadastrale inkomens van de vergrote, herbouwde of aanzienlijk gewijzigde onroerende goederen van alle aard;

3° tot de herschatting van de kadastrale inkomens der gebouwde onroerende goederen waarvan het kadastraal inkomen werd vastgesteld vóór ze volkomen voltooid waren, zelfs zo de werken geen aanzienlijke wijziging aan het gebouw hebben teweeggebracht;

4° tot de schatting of de herschatting van het kadastraal inkomen van de onroerende goederen van alle aard, wanneer het ontbreken of de ontoereikendheid van de schatting voortvloeit uit het niet indienen van de in de artikelen 473 en 474 beoogde aangiften of onjuistheden die in deze aangiften voorkomen;

5° tot de verbetering van het kadastraal inkomen van de onroerende goederen van welke aard ook, wanneer bij de vaststelling van dat kadastraal inkomen op onomstootbare, aantoonbare en onweerlegbare wijze een schrijf- of rekenfout werd begaan of wanneer onroerende goederen bij vergissing werden verwisseld.

§ 2. Voor de toepassing van § 1, 2°, worden als aanzienlijke wijzigingen beschouwd:

1° die welke aanleiding kunnen geven tot een vermeerdering of tot een vermindering van het aan een gebouwd perceel of aan een materieel of outillage, toegekend kadastraal inkomen met een bedrag van 50 EUR of meer of tenminste met een bedrag van 15 pct van het bestaande inkomen;

2° de verenigingen of verdelingen van gebouwde percelen of van materieel en outillage, de grensveranderingen tussen percelen, alsmede elke verandering in de wijze van exploitatie, elke omvorming, verbetering, beschadiging of waardevermindering van ongebouwde onroerende goederen en elke wijziging van hun grootte.

§ 3. Het in aanbouw nemen van onbebouwde en ledige gronden en de bebossing van gronden brengen, uit hoofde van de nieuwe aard, slechts de herschatting van het kadastraal inkomen mee met ingang van 1 januari van het elfde of van het eenentwintigste jaar na de ontginning of de bebossing.

§ 4. De schattingen of herschattingen worden uitgevoerd volgens de procedure voorzien onder hoofdstuk II van deze titel.

§ 5. De uit een schatting of herschatting voortspruitende kadastrale inkomens worden geacht te bestaan vanaf de eerste dag van de maand die volgt op het feit waarvan de aangifte bij artikel 473 is voorgeschreven of op het einde van de vrijstelling wanneer de gestelde voorwaarden niet meer vervuld zijn.

De met toepassing van § 1, 5°, verbeterde kadastrale inkomens worden geacht te bestaan:

- wanneer uit de verbetering een lager kadastraal inkomen voortspruit, vanaf 1 januari van het aanslagjaar voor het welk de onroerende voorheffing kan worden gevestigd, rekening houdende met de termijn van artikel 354, eerste lid;

- wanneer uit de verbetering een hoger kadastraal inkomen voortspruit, vanaf 1 januari van het aanslagjaar dat volgt op het jaar van de verbetering.

Deze kadastrale inkomens zijn slechts geldig tot aan de eerstvolgende algemene perekwatie of buitengewone of speciale herziening van de kadastrale inkomens.

§ 6. In afwijking van § 5 hebben, voor de toepassing van dit Wetboek, met uitzondering van de bepalingen van titel VI, hoofdstuk I, afdeling II, de uit een herschatting voortspruitende verhoging van de kadastrale inkomens slechts uitwerking:

- vanaf de eerste dag van het zesde jaar dat volgt op het feit waarvan de aangifte bij artikel 473 is voorgeschreven, wat de onroerende goederen betreft die volledig zijn gelegen in een zone voor positief grootstedelijk beleid in de zin van artikel 145/25 zoals het tot aanslagjaar 2014 van toepassing was;

- vanaf de eerste dag van het negende jaar dat volgt op het feit waarvan de aangifte bij artikel 473 is voorgeschreven, wat de onroerende goederen bedoeld in artikel 145/30 zoals het tot aanslagjaar 2014 van toepassing was.

Het eerste lid is slechts van toepassing indien aan beide onderstaande voorwaarden is voldaan:

1° het betreft een herschatting bedoeld in § 1, 2° of 3°;

2° het feit waarvan de aangifte bij artikel 473 is voorgeschreven, heeft zich uiterlijk op 31 december 2013 voorgedaan.

Aan de periodes van 6 en 9 jaar komt een einde bij de eerstvolgende algemene perequatie."

Terug naar “Kopen”