#6 , 04 feb 2012 22:44
Laat ik het kort samenvatten, ik heb een volledig(A-Z) en geldig nederlands rijbewijs alsmede een internationaal rijbewijs voor alle voertuigen en woon kort over de grens.
Ik ben regelmatig in China, het enige land ter wereld als ik het goed heb waar uitsluitend Chinese rijbewijzen geldig zijn om aan het verkeer deel te mogen nemen.
Alleen belgie heeft voor zover mij bekend wel een overeenkomst om tegen overleggen van een belgisch rijbewijs een chinees rijbewijs te verkrijgen zonder dat je aan een examen moet deelnemen met alle ongemakken en tijdverlies van dien.
Het theorie examen dat minimaal verplicht is bij overleggen van een geldig buitenlands rijbewijs bestaat uit een selectie van 100 vragen uit 1300 beschikbare vragen in heel onbegrijpelijk en slecht engels, ik beheers de engelse taal voldoende voor een eenvoudig gesprek maar op papier is het voor mij wat moeilijker met mijn 77 jaren.
Een rijbewijs verkrijgen zonder examen maar tegen forse betaling (+/_ 1000 €)en twee foto`s is hier en daar ook mogelijk maar niet mijn manier.
Iemand heeft mij nu verteld dat er via OCNW een mogelijkheid zou zijn om voor niet ingezetenen toch een soort domicilie te verkrijgen en gebruik te maken van diensten van gemeenten ?
Wie weet er wat meer van ?
Bij voorbaat dank,
Met vriendelijke groet,
Arie
MAVA 105: Vertel eens wat meer over de fraudemogelijkheden, dit is nieuw voor mij.